3.4

The Doors

Oliver Stones spektakulära film om Jim Morrisons liv, en av de mest sensuella och spännande människor i Rock´n roll-historien. Filmen The Doors berättar historien om The Doors uppgång och fall och är fylld av musik.

Originaltitel The Doors
Regissör Oliver Stone
Manus Oliver Stone, Randall Jahnson
Genre Biografi, Drama, 90-tal
Skådespelare Meg Ryan, Michael Madsen, Michael Wincott, Val Kilmer, Kyle MacLachlan, Kathleen Quinlan, Josh Evans, Dennis Burkley, Billy Idol, Frank Whaley, Kevin Dillon, Paul Williams (III), Crispin Glover, Christina Fulton, Mimi Rogers, Jennifer Rubin, Sean Stone

Skapad 2019-12-01 av BobbyPeru
En av de största rockgrupperna i musikens historia porträtteras i den här filmen av Oliver Stone. Den handlar främst om sångaren och frontmannen Jim Morrison, och om hans uppgång och fall. Mycke...   Läs mer »

2017-10-22
RustyFilm
2016-12-06
En film om 60-talets bästa Amerikanska band, The Doors. Med manus och regi av en av 90-talets bästa film-makare Oliver Stone, det måste väl bli bra? Ja då det är bra och om man till detta lägger att Val Kilmer gör en suverän tolkning av Jim Morrison och att även övriga skådespelarinsatser är strålande så blir det ännu bättre. När handlingen som här mer kränker än hyllar huvudpersonen är det viktigt att historien är hyfsat sann. Är den det?
2016-08-01
Grymt bra film med grymt bra skådespelare och grymt bra musik!
UFO_lars
2016-03-24
Visuell och snygg skildring av en enastående musiker. Tyvärr sker detta bitvis på bekostnad av handling och manus varför filmen inte riktigt berör på djupet på samma sätt som t.ex. Amy eller Control gör. Så min bedömning är snygg, visuell och underhållande dock ej genialisk.
2014-11-09
En bra film. Val Kilmer är så underbart lik Jim Morrison, både i sångröst och utseende. Val Kilmer borde ha fått en Oscarnominering minst. Morrison var ett svin som skrev en av vår tids mest djupa texter. Oliver Stone gör ett utmärkt försök att fånga magin runt The Doors och Jim Morrison. Bra musik. 3+
LacombeLucien
2014-05-30
Val Kilmer passar asbra i rollen som Morrison.
h9202j
2013-09-16
Val Kilmer är helt otrolig i rollen som Morrison. En jättesnygg och bra film, dock sjunker betyget för att filmen mest ger en dålig bild av Jim och inte visar vilket poetiskt geni han faktiskt var. En stark trea får det därför bli.
Darn
2013-07-19
Filmen börjar väldigt bra och visar tidigt upp de konstnärliga ambitionerna. Dammig bildyta och fina tripp-scener. Lite New-Hollywoodifierat, typ. Tyvärr tar rock-klichéerna över efter en stund och blir emellanåt lite störande. Det blir lite genomskinligt. Lite synd, kan tyckas, när paketeringen är så omsorgsfullt gjord. Nedtonade klichéer hade gjort den till en av de bättre biografi/musikfilmerna. En jättestark trea, alternativt svag fyra!
Ful_fisk
2013-07-17
Oliver Stones skildring av The Doors bjuder på en väldigt snygg och visuellt imponerande skildring av Jim Morrisons resa från charmig poet med förkärlek för knark till ett totalt vrak. Robert Richardsons foto är som alltid helt fantastiskt och filmen är överlag skitbra. Val Kilmer är verkligen lysande som Jim Morrison.
2013-07-04
Det här är utan tvekan Val Kilmers show, han är mycket bra som Morrison. Stone fullkomligt öser på med flumfilosofi och stundtals verkar hela filmen vara en lång snedtripp. Jag hade uppskattat mer fakta om the Doors och deras utmärkta musik och inte bara en biografi som bekräftar myten om bandet. Är man dock bara ute efter det visuella och musiken gillar man nog den här.