Dubbelt begär

Den sköra, unga kvinnan Chloé blir förälskad i sin psykoterapeut Paul och flyttar ihop med honom. Hon upptäcker snart att hennes älskare döljer en del av sin identitet.

Originaltitel L'amant double
Alternativ titel Amant Double, The Double Lover
Regissör François Ozon
Manus François Ozon
Genre Drama, Romantik, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jacqueline Bisset, Marine Vacth, Jérémie Renier, Myriam Boyer, Dominique Reymond, Fanny Sage, Jean-Édouard Bodziak, Antoine de La Morinerie, Jean-Paul Muel, Keisley Gauthier, Tchaz Gauthier, Clemence Trocque

RustyFilm
2020-07-21
Helt obegripligt franskt erotiskt thrillerdrama, där jag ofta fattar noll. Det handlar om ett eller eventuellt två tvillingpar, några katter (levande och uppstoppade), en grann tant och väldigt mycket kopulerande. Dröm och verklighet tycks ibland flyta ihop för Chloé (Marine Vacth) och så även för mig. Det är svårt att veta vad som är verklighet och vad som är Chloés fantasier, men jag antar att det är François Ozon idé att göra oss konfysa.

2018-07-05
Förutsägbar. Är dock verkligen en klassisk erotisk thriller, vilket var oerhört länge sedan. Jag hade nog börjat känna att det var en utdöd genre tills den här kom.
haajen
2018-04-09
Elegant trash á la de Palma, mycket underhållande och välspelat.
karlmats
2017-11-11
Fransmännen vet verkligen hur man gör sina erotiska thrillers. Ozon sätter stämningen direkt och sen släpper han aldrig tag om en. Den Natalie Portman-liknande Marine Vacth är fantastisk i rollen som en psykologsökande ung kvinna med problem som ingen riktigt kan sätta fingret på. Renier är också väldigt bra som motpolen till detta. Hypnotiserad sitter man där och fattar inte riktigt hur allting hänger ihop men intresset att få reda på det släpps aldrig under filmens gång. Två gulliga katter också, vad mer kan man begära? Tappar kanske lite tempo i mitten men allt knyts ihop snyggt mot slutet och det är festivalens starkaste film så här långt. En stabil 3a.
#54
2017-11-11
Emellanåt en riktigt obehaglig film.
sirkurt
2017-11-09
Vacker film men spårar ut mycket på slutet.
mumiemonstret
2017-05-31
Haha, enda filmen jag såg på Cannes-festivalen. Och den var sevärd med några rätt... unika scener. Men psykologisk på det där jobbiga sättet när man inte vet vad som egentligen hände när filmen är slut.