3.2

The Duchess

Vid slutet av 1700-talet lever den vackra och glamorösa Georgiana Spencer, en av den tidens mest fascinerande kvinnor. Hon blev berömd för sin skönhet och karisma, men blev även ökänd för sin extravaganta smak och stora aptit för spel och kärlek. Georgiana var gift med den äldre och frånvarande Duke of Devonshire, som rörde sig i samma kretsar som ministrar och prinsar. Hon kom att bli en modeikon, en älskvärd mor, en slug politisk aktör och folkets älskling, men i hjärtat av berättelsen finns även en desperat jakt på kärlek.

Originaltitel The Duchess
Regissör Saul Dibb
Manus Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb
Genre Drama, Romantik, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Keira Knightley, Ralph Fiennes, Hayley Atwell, Dominic Cooper, Charlotte Rampling, Simon McBurney, Aidan McArdle, John Shrapnel, Alistair Petrie, Patrick Godfrey, Justin Edwards, Richard McCabe, Poppy Wigglesworth, Hannah Stokely, Calvin A Dean

mammene
2019-12-31
Kostymdrama som bygger på verkliga människor är aldrig fel för mig. Bra att man här visar på vilka ok både män och kvinnor hade att bära på, visst kan man säga att det alltid finns ett val, men vissa val får större konsekvenser än andra. Här var Georgiana kanske den mest lämpliga som politiker, men så långt hade man inte kommit. Säkert var det här väl romantiserat, men allvaret fanns med och tidens konventioner.
LadyFlanders
2019-12-26
Kostymdrama med innehåll! Earl Grey är mer av huvudrollens cup of tea, än någon Cavendish.
goeran
2018-08-16
En helt okey kostymfilm. Intressant att den skildrar verkliga personer och händelser även om det känns som att regissören tagit sig vissa friheter.
ASSFACE
2018-04-07
Deprimerande film om ett levnadsglatt flickebarn vars liv förstörs när hon blir bortgift med en korkad, tråkig och socialt inkompent hertig. Whats up med beskrivningen av filmen vs filmen? Inflytande? I vad?(inte sin egen kropp i alla fall). Slug politisk aktör? Hon hade en-två repliker som hade touch av politik annars inget. Du lär dig mer om Georgiana Spencer i filmens beskrivning än vad du gör i själva filmen.
2018-02-27
Funkar att se på, men ingen favorit!!!
Hogman
2017-09-22
Habilt kostymdrama, intressant att det är baserat på en verklig historia
2017-03-07
Bitvis riktigt bra men segar till sig lite för mycket mot slutet. Makalöst snygg väldigt ofta, så väl kostymerna och fotot som Keira Knightley...
MrsSmiths
2015-06-30
Synd att hela storyn reduceras till sex.
narmada87
2015-06-16