3.2

The Duchess

Vid slutet av 1700-talet lever den vackra och glamorösa Georgiana Spencer, en av den tidens mest fascinerande kvinnor. Hon blev berömd för sin skönhet och karisma, men blev även ökänd för sin extravaganta smak och stora aptit för spel och kärlek. Georgiana var gift med den äldre och frånvarande Duke of Devonshire, som rörde sig i samma kretsar som ministrar och prinsar. Hon kom att bli en modeikon, en älskvärd mor, en slug politisk aktör och folkets älskling, men i hjärtat av berättelsen finns även en desperat jakt på kärlek.

Originaltitel The Duchess
Regissör Saul Dibb
Manus Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb
Genre Drama, Romantik, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Keira Knightley, Ralph Fiennes, Hayley Atwell, Dominic Cooper, Charlotte Rampling, Simon McBurney, Aidan McArdle, John Shrapnel, Alistair Petrie, Patrick Godfrey, Justin Edwards, Richard McCabe, Poppy Wigglesworth, Hannah Stokely, Calvin A Dean

MsA
2015-03-14
Mycket bra kostym drama. Bra skådespelare. Intressant är att Georgiana Spencer var en släkting till prinsessan Diana. Likheterna mellan de bådas liv är fascinerande.
2015-01-09
Det som man med manuset, regin och den fina prestationen från Keira Knightley lyckas med att som tittare få mig att fullständigt bli en del av rollkaraktären Georgiana. Utifrån detta får man då uppleva en väldigt grym film sett till det känslomässiga. Liksom karaktären Georgiana så slits man mellan att under ena stunden känna lycka för att därefter utstå grymheter för att sedan få glädje och återigen sorg och smärta. Sett till scenografi, kostym och foto är detta också en film som glädjer. 4-
diskborste
2014-04-14
oväntat bra kostym drama
Almgren
2014-04-12
Intressant intrig med nyanserade karaktärer. Ibland går det lite trögt och ibland vill jag rätta till fotot, men i övrigt är det en bra film med kompetent regi och väldigt bra skådespelarinsatser.
Samuelv
2013-12-18
Jag hadde inte stora förväntningar men överaskande bra skådespel. Trovärdig och välgjord film, kiera är inte min favorit, men här passar hon in bra i sin roll och lyckas väcka medkänsla.
Nathalena
2012-01-14
gillade inte slutet så himla mkt
tamousha
2011-12-21
Keira är ovanligt bra för en gångs skull.Mycket vackra kläder och miljöer...a feast for my eyes! :P
SoJo
2011-07-23
Kiera blir bättre och bättre, tycker om henne i denna rollen!
magnuswestrin
2011-07-19
Tycker nog att Keira spelade förvånandsvärt bra. Miljöerna riktigt grymma, likaså musiken. Mkt välgjord film men kanske något överspelad i bitar. Gillar man kostymfilm är denna tilltalande.
Lurtz
2011-06-26
Kläderna var väldigt detaljerade och vackra, bra om hon nu var ltie modeikon. Jag förstår att man försöker skildra hennes ensamhet men jag hade velat se mer/bättre dialog och politiska diskussioner. Väldigt många "X gjorde det här..." meningar i slutet, lite för mycket att knyta ihop.