3.1

The Duke of Burgundy

Berättelsen om den intima relationen mellan den förmögna kvinnan Cynthia och hennes nyanställda hushållerska Evelyn.

Originaltitel The Duke of Burgundy
Regissör Peter Strickland
Manus Peter Strickland
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Sidse Babett Knudsen, Chiara D'Anna, Monica Swinn, Eugenia Caruso, Fatma Mohamed, Eszter Tompa, Kata Bartsch, Zita Kraszkó

idaho1981
2020-06-17
Spännande, intressant och vacker film med ett otroligt foto. Välspelat, speciellt imponerar Babett Knudsen. Dock blir den lite för fragmentarisk. Stark trea eller svag fyra.
2019-02-16
Välgjort och snyggt men otroligt ointressant och blir därmed väldigt tråkig. Relationen engagerar och känns inte alls och BDSM-inslagen är för distanserat tråkiga för att jag ska kunna relatera mer än ytterst ytligt. Gillar ändå ambitionen på något vis och musik och foto är bitvis otroligt snyggt, men det blir aldrig mer än en tom och oerhört tråkig yta. Svagslät tvåa.
lucius
2018-09-06
Placerar sig i film-kategorin "Snygg och tråkig."
lekke
2016-01-17
Überestetiska Strickland fortsätter att imponera efter "Berberian Sound Studio"! Detta var också ett intressant drama med långsamt tempo om sexuella rollspel och gränsdragningar. Det enda som kanske inte var helt klockrent alltid var de två huvudrollerna, men det kan man svälja. Svag 4:a.
fredagsfil
2015-12-08
Psykologiskt relationsdrama i en film med bara kvinnor och väldigt snyggt foto. Kommer inte riktigt ända fram.
Kajanus
2015-12-04
Ambitiös och sensuell, dock med en bitter eftersmak. Stricklands intentioner skapar underlag för debatt såväl som eftertanke. Den får en tumme upp för sin poäng och kreativa idé, men en tumme ner på grund av brister i det narrativa. Fotot är dock lysande på sina ställen.
mylar
2015-11-20
Får en fyra för goda intentioner och för att män saknas i filmen utan att det märks. Hade jag inte läst det i förväg skulle jag inte ha tänkt på det. Betyget är åt det svagare hållet för att det är ett relationsdrama där psykologin i relationen inte riktigt framgår. Det skulle ha höjt filmen, som i övrigt är bra och inte alls långtråkig. Jag gillar hur maktförhållandet växlar fram och tillbaka, men tappar intresset i scener där symboliken blir alltför konstinriktad.
blackcurrant
2015-10-26
Extremt vackert foto, men så förbannat långtråkig så ville bara att filmen skulle vara över.
Ehrmann
2015-10-17
Fotot tilltalade mig starkt. Filmen, inte like mycket.
Zipper
2015-09-27
Verkligen inte överförtjust i detta men den uppbådar till slut en svag trea, mest tack vare Knudsen.