3.1

The Dust Of Time

En regissör vid namn A påbörjar en filmatisering av föräldrarna Spyros och Elenis dramatiska kärlekshistoria. Olika tidsmässiga stadier av deras kärlek vävs samman med regissörens samtida liv i Berlin.

Originaltitel I skoni tou chronou
Regissör Theo Angelopoulos
Manus Theo Angelopoulos, Tonino Guerra, Petros Markaris
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Willem Dafoe, Bruno Ganz, Michel Piccoli, Irene Jacob, Christiane Paul, Kostas Apostolidis, Tiziana Pfiffner

Engravadlax
2020-09-09
Hysteriskt dålig.
jonbo
2012-08-16
Jag blir uttråkad på direkten och lyckas aldrig ta mig ur den känslan.
goeran
2012-01-28
Theo Angelopoulos sista film The Dust of Time från 2008 känns lite som en besvikelse efter alla hans tidigare mästerverk. Det är ett snyggt bildspråk och en del goda skådespelarinsatser (i varje fall Bruno Ganz är lika bra som vanligt) men det känns som om han försöker greppa över lite för mycket i 1900-talshistorien. Dessutom är inte den emotionella laddningen (känslan) riktigt den som man är van med från Angelopoulos tidigare filmer och det beror kanske delvis på att filmen i sin helhet utspelas i internationella miljöer (långt borta från Grekland) och helt utan grekiska skådespelare i huvudrollerna.
HerrArne
2011-09-10
Trots några europuddingvibbar tvekar jag inte att sätta en fyra.