2.8

The Edge of Love

Filmen kretsar kring den karismatiska poeten Dylan Thomas som är gift med Caitlin och är förälskad i barndomskärleken Vera Phillips. Ett virrvarr av relationer, brutna löften, passion, svek och skuggan av andra världskriget.

Originaltitel The Edge of Love
Regissör John Maybury
Manus Sharman Macdonald
Genre Krig, Romantik, Drama, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Keira Knightley, Sienna Miller, Cillian Murphy, Matthew Rhys, Paul Brooke, Alastair MacKenzie, Camilla Rutherford, Richard Dillane, Richard Clifford, Lisa Stansfield

Frankish
2019-06-27
Ojojoj vilken svag trea. Det sägs nog aldrig att den här filmen har den ena foten i verkligheten, men eftersom de använder sig av karaktärer som vandrat denna jord, blir det lite märkligt för en som känner till det. Typisk romantisering av denna tidsålder i bilder, kostym och ljussättning som gör det väldigt platt. Det gäckande är att det finns en intressant historia här, mellan raderna, i allt det fula de sparsmakat visar. Det är väl därför det blir en trea, för jag blir ändå sugen på att lära mig mera om verkligheten som inspirerat till filmen. Konsten överträffar inte verkligheten i detta alster, trots att alla karaktärerna är mycket snyggare än sina historiska förebilder, speciellt med vår tids öga sett.
ViolaIngeborg
2015-06-24
En svag trea. Vissa stunder är briljanta, såsom scenerna med Knightley och Miller - men det är så mycket som känns krystat på nåt sätt. En film som vill mer än den förmår.
Starlette
2014-02-28
Första halvan är bara konstig. Andra halvan är OK.
oktoberfrosten
2013-06-29
jag älskar ljussättningen, miljöerna, rekvisitan, men historien lämnar en del i övrigt att önska. slutet i synnerhet.
Gigi1943
2013-05-10
Trots att Keira ser ut som en vampyr (med de tänderna) fast en vacker sådan, så gillade jag ändå hennes rolltolkning och det enda som jag störde mig på var att folk satt nere på tunnelbanespåret och gjorde mig nervös! Tänk om tåget kommer!!! Men det skulle tydligen föreställa ett skyddsrum. Håller med övriga att det var lite hit och dit ibland och svårt att veta i vilken tid man befann sig. Snygg mörktoning (liknande i Deep blue sea som jag såg dagen innan). Och vem är den där Thomas? Är han en verklig poet? Aldrig hört talas om honom, jag bara tänkte att det var skit att folk var ute och krigade medan han bara satt och plitade dikter (som dessutom inte var särskilt bra), hans rollfigur kan man klippa bort och ersätta med en snyggare karl! Sorry.
goo723
2012-01-19
Det fanns ju ingen röd tråd i filmen så flera gånger satt jag och bara "va? Hur gick detta ihop? Hur hamnade de i baren?!" och diverse liknande tankar. Trodde denna skulle vara riktigt bra men blev sjukt besviken.
Lurtz
2012-01-06
Jag är förvirrad, var är det meningen att fokus ska ligga? Handlar det om Thomas? Hans relation med Vera? Veras relation med Caitlin? Rörig helt enkelt. Det enda bra med den här filmen är oväntat nog Knightley vilket kanske också är anledning till att fokuset har en tendens att dras åt henne inte Thomas, om det nu ens ska va en biopic?? Eller förresten, den var lite snygg i början som answal säger, lite sådär lagom mörk, stiliserad. Kan sträcka mig till en stark 2a.
username
2011-08-14
otroligt tråkig. andra halvan bättre.
jean_grey
2011-07-15
Jag satte mig ner för att se, vad jag trodde var, en film om Dylan Thomas. Istället fick jag uthärda nästan två timmar med en poserande Kiera Knightley. Shape up BBC!
zabb
2010-10-01
den började trevande men växte till något hyfsat intressant o bra, en stabil trea.