2.7

The Eyes of Tammy Faye

Under 1980-talet var Jim och Tammy Faye Bakker framgångsrika TV-predikanter, älskade av miljontals tittare, och drog in stora summor donationer, tills en skandal vänder upp och ner på hela deras värld.

Originaltitel The Eyes of Tammy Faye
Regissör Michael Showalter
Manus Abe Sylvia
Genre Drama, Biografi
Skådespelare Jessica Chastain, Andrew Garfield, Vincent D’Onofrio, Sam Jaeger, Cherry Jones, Fredric Lehne, Randy Havens, Louis Cancelmi, Gabriel Olds, Chandler Head, Kyle Riggs, Jay Huguley

NoWireHangers
2024-02-16
Tammy Faye har alltid varit en fascinerande person. Hon var ju en del av den vidriga evangelikala kristendomen i USA men tycks ändå ha varit genuint godhjärtad och kärleksfull person, men samtidigt naiv, kanske för att hon trodde det bästa om folk. Filmen bygger ju delvis på en dokumentärfilm med samma titel, men den filmen fokuserade mer på Tammy Faye och hennes liv efter skandalen och den ställde inga svåra frågor. I den här spelfilmen skildras mycket mer av bakgrunden. Såvitt jag vet är den ganska sanningsenlig. Jessica Chastain gör en bra insats i titelrollen (dock aldrig med tillräckligt mycket mascara) men Andrew Garfield är ännu mer klockren i rollen som Jim Bakker. Han är inte porträttlik men väldigt lik till sättet. En intressant och ibland känslosam film om en fascinerande person. (Nu är Tammy död sen många år medan Jim kommit ut från fängelset och återigen lever gott på tv-tittarnas gåvor med sin nya fru och familj och (likt de flesta evangelikaler) mest tycks predika om hur fantastisk Donald Trump är och att domedagen snart är här.)