2.6

The Falcon and the Winter Soldier

Världen har inte riktigt hämtat sig efter händelserna i Avengers: Endgame och det är mycket som är oklart och kaotiskt. Sam Wilson, Falcon, och Bucky Barnes, The Winter Soldier, försöker hitta sin plats i världen efter att Steve Rogers, Captain America, försvunnit. Tillsammans kommer dom att undersöka den mystiska rebellorganisationen Flag Smashers samtidigt som saknaden efter något att enas kring som Captain America är väldigt tydligt både för samhället och för dom själva.

Originaltitel The Falcon and the Winter Soldier
Alternativ titel Tag Team, The Falcon & the Winter Soldier
Regissör Kari Skogland
Manus Malcolm Spellman, Michael Kastelein, Derek Kolstad, Dalan Musson, Josef Sawyer
Genre Action, Äventyr, Mini-serie
Skådespelare Anthony Mackie, Sebastian Stan, Wyatt Russell, Erin Kellyman, Daniel Brühl, Emily VanCamp, Adepero Oduye, Clé Bennett, Danny Ramirez, Desmond Chiam, Dani Deetté, Indya Bussey, Georges St-Pierre, Julia Louis-Dreyfus, Don Cheadle, Renes Rivera, Tyler Dean Flores, Noah Mills

2021-05-05
Det här var kanske inte lika bra som Wandavision men ändå riktigt riktigt bra. Anthony Mackie och Sebastian Stan har grym kemi som verkligen funkar och lyfter serien. Wyatt Russell lyckas verkligen att sätta sin karaktär som balanserar snyggt mellan någon att hata och någon att känna sympati och förståelse för. Erin Kellyman gör ett bra jobb men jag önskar att hon hade fått lite mer att jobba med i vissa övergångar. Snygg action, spännande och intressant. Bra uppbyggnad av hur världen ser ut efter The Blip. Daniel Brühl är grym men blir kanske lite väl camp jämfört med hur hans karaktär har varit tidigare. Vissa bitar är riktigt starka, vad symbolen Captain America står för och vad landet han representerar står för är en stark konflikt. Det finns ett perspektiv jag saknar och där Mackies tal till politikerna illustrerar det väl. Jag tycker det faller lite platt när talet är riktat till politikerna istället för till folket som valt dom. Demokratin blir osynlig och det finns så mycket mer intressant dom hade kunnat göra där i konflikten med Flag Smashers. Men en väldigt stark trea blir det lätt, den rent av lite snål. Men det lyckas inte riktigt nå in tillräckligt för en fyra. Och nu har jag inte ens pratat om hur spännande mycket är och hur otroligt pepp jag är på fortsättningen. Så trean är snål men ändå.
HerrNenne
2021-04-27
Marvel kan inte göra tv-serier. Det blir inte speciellt bra. Får hela MCU att kännas billigare också.