3.9

The Father

En man kämpar med åldrandet men vägrar hjälp från sin dotter. Filmen skildrar demens inifrån den sjukes hjärna.

Originaltitel The Father
Regissör Florian Zeller
Manus Florian Zeller, Christopher Hampton
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Anthony Hopkins, Olivia Colman, Olivia Williams, Rufus Sewell, Evie Wray, Mark Gatiss, Imogen Poots, Ayesha Dharker

PeterTheW
2021-10-15
Filmen i sig är stabil och bra, men det som lämnar avtryck är ju Hopkins fenomenala insats. Något av det bästa jag sett, framförallt slutscenen där han pendlar mellan sitt gamla jag och någon version som ung pojke. Så fruktansvärt starkt.
2021-10-02
Ett bra, träffande och riktigt fiffigt manus, samt ett totalt utomjordiskt överjävligt skådespel av Hopkins (kanske det bästa jag någonsin sett). Men filmen har ändå en viss trälighetsfaktor, vilket på sätt och vis känns nödvändigt, men det blir ju inte roligare för det. Filmen förtjänar att älskas, men jag förmår mig inte riktigt att göra det. Se den! (9+/15)
karlmats
2021-09-13
Det verkar ju inte vara speciellt kul att bli gammal. Men hur kul är det att kolla på nån som har blivit gammal då? Det må vara genomtänkt och realistiskt i sin beskrivning och förvirrande klippning, men jag blir ganska utmattad i mina försök att hänga med på vad som händer. Och det må vara avsikten, men jag behåller gärna mitt förstånd i några decennier till. Hopkins är lite söt och spelar imponerande bra för en 83-åring, men vill jag se en film från 2020 som handlar om att bli gammal väljer jag Viggo Mortensens Falling alla dagar i veckan. En stabil 2a.
svältaren
2021-09-09
Att på en och samma gång lyckas göra gripande familjedrama och psykedelisk skräckfilm av en berättelse om demens är en bragd utan dess like. Genial idé, genial uppbyggnad, genialt utförande. Ett mästerverk i alla avseenden.
Tonti
2021-09-08
En fin och gripande gestaltning som påminner en del om Charlie Kaufmans senare alster i hur man blir indragen i karaktärens subjektiva världsuppfattning. Vilket verkligen lyfter vad som annars hade kunnat bli en oerhört teatral sak. Men även om skådisarna verkligen är toppen är det något med hur hela upplägget ska lyfta deras insatser som gör att man känner av den så kallade brittiska skådespelartraditionen på ett lite tyngande vis. Den specialskrivna musiken hade jag gärna sluppit också, men det är fint med operan som ju har en koppling till själva Hopkins karaktär. I vilket fall som helst blir man ju gripen.
HerrNenne
2021-04-20
En av de läskigaste och ledsammaste filmerna jag någonsin sett. En del av livet jag helst inte vill tänka på.
Ful_fisk
2021-04-12
Oj, vilka hyllningar! Själv tyckte jag den var helt okej. Konceptet tycker jag inte var särskilt nytt, har sett det ett flertal gånger sedan från Dr Caligari sådär hundra år sedan och framåt. Men visst var det väldigt välspelat och bra gjort. Tyckte om filmen, men kände också att man hajade ganska tidigt vart det hela var på väg.
2021-04-09
WOW! Det här hade jag inte direkt några förhoppningar på inledningsvis men oj oj oj oj! Redan ganska snabbt så blir jag typ distraherad över hur vacker och magnifik bildkompositionen är, jag har svårt att fatta hur snyggt det kan bli. Det hoppiga berättandet ger verkligen en perfekt balans av förvirring, oklarhet men ändå ganska enkelt att lägga bitarna på plats allt eftersom. Anthony Hopkins gör kanske sin bästa rollprestation någonsin och lyckas vara förödande elak, underbart charmig, dryg och narcissistisk, sårbar och liten på samma gång och omvartannat. Sorglig och jobbig film. Mycket bra. En riktigt stark fyra!
nikdelarge
2021-04-06