3.9

The Father

En man kämpar med åldrandet men vägrar hjälp från sin dotter. Filmen skildrar demens inifrån den sjukes hjärna.

Originaltitel The Father
Regissör Florian Zeller
Manus Florian Zeller, Christopher Hampton
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Anthony Hopkins, Olivia Colman, Olivia Williams, Rufus Sewell, Evie Wray, Mark Gatiss, Imogen Poots, Ayesha Dharker

mattarello
2022-04-25
Vilken skådespelare han är Hopkins!
2022-04-21
Mycket bra skådespelare, men för mig blir filmen för lång och seg på sina ställen...
LanceHardwood
2022-02-05
Brutalt bra skådespel av Hopkins och även om dom andra gör ett gediget jobb hamnar dom ändå i skymundan samt en mycket gripande handling så blev positivt överraskad.
BarryHero
2022-01-21
Anthony Hopkins briljerar i en film där man aldrig riktigt vet vad man kan tro är äkta eller inte. Den är dock tung att se och man skräms lite av att bli gammal och dement. Välgjord film med få skådisar och få utspelningsplatser. Det märks att det från början är en teaterpjäs.
Spook
2021-12-31
Hopkins gör det bra, men med det sagt är filmen extremt förutsägbar liksom =)
xpndr
2021-12-19
Hopkins har aldrig varit bättre!
Albion
2021-11-22
Hopkins förstås, utmärkt gestaltning. Extra intressant för mig som har min mamma i ett liknande stadium av Alzheimers just nu, där jag känner igen den här kampen av att varje gång vi träffas lägga ett pussel över hur tillvaron ser ut, var vi bor, var hon bor, hur min familj ser ut och en massa namn och platser som bara försvunnit bort från hennes värld. Gripande. Filmen som helhet saknar en del främst i dramaturgin, för att den ska kliva högre upp på listan men det är som sagt hans värld som gestaltas och det presenteras utmärkt. Betyget blir en svag 4;a, 4-
PeterTheW
2021-10-15
Filmen i sig är stabil och bra, men det som lämnar avtryck är ju Hopkins fenomenala insats. Något av det bästa jag sett, framförallt slutscenen där han pendlar mellan sitt gamla jag och någon version som ung pojke. Så fruktansvärt starkt.
2021-10-02
Ett bra, träffande och riktigt fiffigt manus, samt ett totalt utomjordiskt överjävligt skådespel av Hopkins (kanske det bästa jag någonsin sett). Men filmen har ändå en viss trälighetsfaktor, vilket på sätt och vis känns nödvändigt, men det blir ju inte roligare för det. Filmen förtjänar att älskas, men jag förmår mig inte riktigt att göra det. Se den! (9+/15)
karlmats
2021-09-13
Det verkar ju inte vara speciellt kul att bli gammal. Men hur kul är det att kolla på nån som har blivit gammal då? Det må vara genomtänkt och realistiskt i sin beskrivning och förvirrande klippning, men jag blir ganska utmattad i mina försök att hänga med på vad som händer. Och det må vara avsikten, men jag behåller gärna mitt förstånd i några decennier till. Hopkins är lite söt och spelar imponerande bra för en 83-åring, men vill jag se en film från 2020 som handlar om att bli gammal väljer jag Viggo Mortensens Falling alla dagar i veckan. En stabil 2a.