3.5

The Favourite

Historien utspelar sig i England under tidigt 1700-tal där drottningen Anne styr med stor hjälp av sin nära väninna Sarah. När den charmerande Abigail blir ny tjänare på slottet uppstår en bitter rivalitet mellan henne och Sarah ? om vem som är drottningens favorit.

Originaltitel The Favourite
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Deborah Davis, Tony McNamara
Genre Drama, Komedi, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, James Smith, Mark Gatiss, Jennifer White, Carolyn Saint-Pé, LillyRose Stevens, Jenny Rainsford, Liam Fleming, Timothy Innes, Basil Eidenbenz, James Melville, Declan Wyer

Skapad 2019-11-15 av AgnesPetter
I The Favourite av Yorgos Lanthimos får vi se 1700-tals-drottningen Anne som kämpar med gikt, depression och själviska rådgivare i ett barockt, krigshärjat England. Den adelsfödda men utfattiga ...   Läs mer »

idaho1981
2021-02-25
Otroligt underhållande och välspelat. Den skiljer sig från andra filmer med spännande foto och briljant historia.
svältaren
2020-09-10
Ännu en rolig, djärv, välcastad och stilistiskt fulländad film av Lanthimos. Användningen av Luc Ferraris musik är också mycket effektfull. Det enda jag saknade var en liten möjlighet att sympatisera med någon av de tre stora karaktärerna; den möjligheten fanns exempelvis i Lobster utan att man för den skull hade gjort det för lätt för tittaren.
ZoIX
2020-09-08
Lanthimos fortsätter att leverera.
HerrNenne
2020-06-01
Riktigt snygg och så och bra skådespelarinsatser som folk påpekat, men lite för osympatisk för mig. Jag gillar första tredjedelen eller halvan eller så.
Supernaut
2020-05-01
Välspelad och snygg, men inte direkt gripande.
dafreakish
2020-04-25
Fruktansvärt imponerande skådespelarinsatser rakt igenom i detta kostymdrama som går i moll. Mörkret är överhängande. Fyran är dock svag då slutet lämnar en del att önska och de estetiska valen alltför ofta är ytterst suspekta.
2020-03-28
Duktigt tråkig film, om en välgjord på många (alla?) sätt. (6/15)
karlmats
2020-03-15
Jag gillade inte The Lobster alls men här hålls Lanthimos tillbaka något och de skruvade elementen passar lite bättre in i helheten här. Jag gillar verkligen inte Emma Stone generellt och hon är den svagaste delen i denna kvinnliga treenighet men även hon klarar sig bättre än vad jag är van vid så jag låter hennes medverkan passera utan alltför stort knussel. Weisz och Colman är bra, jag vet inte om de är Oscarsbra men de är iaf underhållande hela vägen och det är kul att följa maktkampen i detta pampiga slott. Säga vad man vill om adeln och monarkin men nog finns det mycket inneboende humor i deras självupptagna livsstilar. Ankracet var väldigt roligt att beskåda t.ex. Kanske inte en film som innehåller jättemånga toppar annars, men det görs kompetent, det är snygga kostymer och jag är förvånansvärt engagerad utan att egentligen förstå varför. Det landar på en svag 3a till slut vilket jag inte hade förväntat mig.
Albion
2019-12-12
En i många stycken överskattad film. Det må vara en fröjd för ögat men berättelsen omges av för mycket fåneri och Olivia Colman känns felcastad här. Bygger på en verklig historia men torde vara ganska ordentligt tillskruvad trots allt och det på ett sätt som inte faller mig i smaken. Weisz och Stone gör bra insatser vilket får betyget att krafsa sig över 3;an med nöd och näppe, betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
PeterTheW
2019-11-26
Snygg och bitvis underfundig och underhållande men med vissa släpande partier.