3.5

The Favourite

Historien utspelar sig i England under tidigt 1700-tal där drottningen Anne styr med stor hjälp av sin nära väninna Sarah. När den charmerande Abigail blir ny tjänare på slottet uppstår en bitter rivalitet mellan henne och Sarah ? om vem som är drottningens favorit.

Originaltitel The Favourite
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Deborah Davis, Tony McNamara
Genre Drama, Komedi, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, James Smith, Mark Gatiss, Jennifer White, Carolyn Saint-Pé, LillyRose Stevens, Jenny Rainsford, Liam Fleming, Timothy Innes, Basil Eidenbenz, James Melville, Declan Wyer

Skapad 2019-11-15 av AgnesPetter
I The Favourite av Yorgos Lanthimos får vi se 1700-tals-drottningen Anne som kämpar med gikt, depression och själviska rådgivare i ett barockt, krigshärjat England. Den adelsfödda men utfattiga ...   Läs mer »

BarryHero
2024-02-16
Otroliga skådisar i en film där man inte riktigt vet vem man i slutändan ska sympatisera med - och framför allt Olivia Colman sticker ut. Härligt mörk och annorlunda i sedvanlig stil av Giorgos Lanthimos.
Ghostface
2024-01-24
Visuellt tilltalande och en aning oberäknelig men också lite väl kylig på det sätt att det hela tiden finns en distans till karaktärerna som gör att filmen inte blir så mycket mer än yta även om mycket stämmer i teorin. Man kan säga att den här filmen för vidare Kubricks perfektionistiska men kyliga arv.
Dream
2024-01-07
Riktigt sexigt, inte meningen man ska tycka kanske, men svårt att inte tycka detta är sexigt. Snygga 1700 - tals kläder En super mysig Emma Stone och en helt fritt vild språkig historia i denna miljö utan något löjligt Tillrättaläggande. Så det blir bara mycket njutbart och underbart.
Sheepy
2023-01-24
Starkt triangeldrama med lysande skådespeleri från samtliga i den inblandade trion. Karaktärernas roller och motivationer är inte helt solklara vilket håller intresset uppe genom hela filmen.
amotherscrime
2022-03-06
Bästa filmen 2019 och i mina ögon även Lanthimos bästa. Lågmäld och puttrande på ett fantastiskt välavvägt vis. Naturligt spännande och gripande. Superbt skådespel och såklart väldigt snygg.
StureStenhög
2021-05-14
Raffinerade intriger i hovmiljö. Sämre förutsättningar kan man ha, och det blir också underhållande. Mycket kan man tacka de utmärkta skådespelarna för det, och jag gillar att ingen av karaktärerna tar sig igenom det här med äran i behåll. Det skapar ovisshet och dramaturgiska friheter. Men jag kan nog ändå tycka att filmen är lite onödigt lång, och jag hinner tröttna något innan det här är över. I slutändan är det här trots allt en ganska tom film. Det blir en trea av det lite svagare slaget
idaho1981
2021-02-25
Otroligt underhållande och välspelat. Den skiljer sig från andra filmer med spännande foto och briljant historia.
svältaren
2020-09-10
Ännu en rolig, djärv, välcastad och stilistiskt fulländad film av Lanthimos. Användningen av Luc Ferraris musik är också mycket effektfull. Det enda jag saknade var en liten möjlighet att sympatisera med någon av de tre stora karaktärerna; den möjligheten fanns exempelvis i Lobster utan att man för den skull hade gjort det för lätt för tittaren.
ZoIX
2020-09-08
Lanthimos fortsätter att leverera.
HerrNenne
2020-06-01
Riktigt snygg och så och bra skådespelarinsatser som folk påpekat, men lite för osympatisk för mig. Jag gillar första tredjedelen eller halvan eller så.