3.1

The Favourite

Historien utspelar sig i England under tidigt 1700-tal där drottningen Anne styr med stor hjälp av sin nära väninna Sarah. När den charmerande Abigail blir ny tjänare på slottet uppstår en bitter rivalitet mellan henne och Sarah ? om vem som är drottningens favorit.

Originaltitel The Favourite
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Deborah Davis, Tony McNamara
Genre Biografi, Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, James Smith, Mark Gatiss, Jennifer White, Carolyn Saint-Pé, LillyRose Stevens, Jenny Rainsford, Liam Fleming, Timothy Innes, Basil Eidenbenz, James Melville, Declan Wyer

Skapad 2019-10-13 av AgnesPetter
I The Favourite av Yorgos Lanthimos får vi se 1700-tals-drottningen Anne som kämpar med gikt, depression och själviska rådgivare i ett barockt, krigshärjat England. Den adelsfödda men utfattiga ...   Läs mer »

Jockflake
2019-09-19
Snyggt och välgjord, utan tvekan. Weisz är väldigt övertygande, men Emma Stone har inte riktigt pondus nog att bära upp sin roll (menar verkligen inte att hon är en dålig skådespelerska). Handlingen ger en bra grund, men utnyttjas inte till fullo. Tycker filmen blir onödigt seg och ointressant.
mammene
2019-09-17
En väldigt snygg film med kostymer och interiörer. Historiska dramer är jag mycket förtjust i och att bli intresserad av att ta reda på mer om, så också här. Sedan känns det väl vara i tiden att nu ska de kvinnliga härskarna träda fram, men jag ska inte bråka om det när det är så här bra, så en mycket stark trea blir det.
LillaBlåaMus
2019-04-28
Smartare än rolig. Ointressant historia, förvirrande om man inte kan Englands historia utan och innan. Alla karaktärer är mer eller mindre osympatiska, och så kan det ju vara, men det innebär att jag inte bryr mig om vad som händer dem. Som att se en fotbollsmatch mellan två storlag, där man inte håller på något, då spelar det ingen roll hur välspelat det är. Missljuden fyller säkert nån funktion, men mig irriterar de bara. Dråpliga scener och rapp dialog, som jag knappt hinner uppfatta. Visst är det vitaliserande att vända på könsrollerna, om än inte revolutionerande (som det görs här). Som underhållning fungerar den inte alls, iaf inte om man avskyr det manieristiskt teatrala (och älskar långsamma filmer med karaktärsdjup). Extremt överskattat bland kritiker (även dem jag oftast brukar hålla med).
dr_Robert
2019-03-04
Min fjärde film av Lanthimos är den första jag gillar även om den är onödigt lång och slutar i ren utmattning. Men regissören har denna gång hittat en miljö där hans excesser hör hemma. Länge är filmen riktigt rolig och särskilt de tre huvudrollsinnehavarna gör utmärkta insatser.
Rabieskatten
2019-02-27
Den här filmen är på temat maktspel och mobbning som utspelas i en 1700-talsmiljö. Filmen sänks av en viss karaktärs benägenhet att bete sig som en galen vuxenbebis. Det händer även mycket konstigheter under filmens gång. Filmen höjs av fantastiska dräkter, utmärkt miljö, vissa historiska referenser men inte minst det suveräna skådespelet. Det var svårt att betygsätta men det landade på betyget 3.
92axha10
2019-02-26
En så smart och rolig film. Det görs narr av allt möjligt och det är helt hysteriskt.
2019-02-26
Makalöst snygg film med fantastiska prestationer ifrån huvudrolls-trion. Underhållande och intressant trots ett makligt tempo filmen igenom, jag gillar verkligen dualiteten hos alla karaktärer och absurditeten går aldrig till överdrift utan känns ändå trovärdig. Jag inser också att jag uppskattar filmen ju mer jag tänker på den och jag gillar verkligen spelet. En ganska stark fyra faktiskt och en av årets bästa filmer.