3.3

Fäktaren

En fäktare anländer till en liten by i Estland på flykt från den sovjetiska hemliga polisen. I byn börjar han träna en skolklass i fäktning. Utspelar sig under 1950-talet.

Originaltitel Miekkailija
Alternativ titel Vehkleja, The Fencer
Regissör Klaus Härö
Manus Anna Heinämaa
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Märt Avandi, Ursula Ratasepp, Hendrik Toompere Sr, Liisa Koppel, Joonas Koff, Egert Kadastu, Ann-Lisett Rebane, Elbe Reiter, Jaak Prints, Kirill Käro, Lembit Ulfsak, Leida Rammo

okidoki
2018-10-24
Bygger på verkliga händelser. Starkt gripande.
2017-11-14
Den här filmen hade man sannerligen sett förut, och jag måste nog säga att jag är väldigt trött på den här formeln. Kanske är det meningen att grejen med Estland under Sovjet-tiden ska ge den ett till lager, men där skrapar man verkligen bara på ytan. Till största delen är den fortfarande okej för vad den är, men sjunker sedan ytterligare ett snäpp med den otroligt klichéartade avslutningen. För att vara en film om fäktning är den inte speciellt vass
Bengt_a
2017-05-25
Välgjord med ett viktigt ämne, men lite väl förutsägbar och enkel. Intressant att den är baserad på verkliga händelser.
janne53
2017-01-30
Ett segt, långsamt sömnpiller som inte lyckades beröra mig ett dugg.
2016-12-03
Karg miljö och karga människor i rädsla för systemet, visar vad förtryck kan göra med människor. Kanske kan jag tycka att förändringen gick lite för fort, filmen hade kunnat varit lite längre. Bygger på en verklig person, men hur mycket man följt sanningen vet jag inte, så det är lite svårt att bedöma "finalen." Men en mycket sevärd historia, och jag är väldigt förtjust i de här inte så glammiga filmerna.
goeran
2016-09-26
Klaus Härös Fäktaren, Finlands Oscarskandidat i kategorin bästa utländska film, är en spännande berättelse byggd på verkliga händelser om förtryck och människors drömmar i Stalintidens Estland. Märt Avandi är mycket bra som Endel Nelis men även barnskådespelarna (som exvis Liisa Koppel som Marta) förtjänar massor av beröm.
DrVergerus
2016-08-11
Väldigt snygg, en njutning. Dock väldigt förutsägbar.
Medlock
2016-04-17
Snygg, men ack så förutsägbar och tillrättalagd. Den som gillar oväntade händelseförlopp och överraskande vändningar kan bespara sig den här filmen.