2.6

The Fifth Estate

Filmen berättar om Wikileaks, från den berusande början till det abrupta slutet efter en rad kontroversiella avslöjanden som förändrade historien.

Originaltitel The Fifth Estate
Regissör Bill Condon
Manus Josh Singer
Genre Drama, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl, Anthony Mackie, David Thewlis, Moritz Bleibtreu, Alicia Vikander, Laura Linney, Carice van Houten, Stanley Tucci, Peter Capaldi, Dan Stevens, Alexander Beyer, Alexander Siddig, Philip Bretherton, Jamie Blackley

Xeno
2021-01-12
Intressant, men rätt trög emellanåt.
Starkbröl
2018-08-06
Helt okej. Ganska stark trea. Undviker vissa omstridda saker, tar tydlig sida i andra, i det stora hela ett negativt Assangeporträtt men ett ganska neutralt-till-positivt Wikileaksporträtt.
Murvel48
2017-11-14
En ostrukturerad och smått hysterisk presentation av något som inte ens blev särskilt intressant.
Harkaiden
2015-09-17
Som film betraktat var den spännande efter de första 15 minuterna. Det ska dock inte stickas under sten att det faktiskt är Cumberbatch som drar det tyngsta lasset för att göra filmen intressant. Sättet som Assange porträtteras kan mycket väl ha varit ensidigt, men som filmen flikar in är det viktigt att granska efter sanningen själv.
fridenpaden
2015-06-28
Tror den här filmen hade sett annorlunda ut om den inte hade producerats av USA. De visar bara upp "sin" version. Keep searching! Som ett filmskapande är den mycket bra, med bra manus och skådespelare (Cumberbatch och Thewlis är favoriter).
emilstjernholm
2015-04-13
Inledningen var en ganska snygg expose över mediehistorien men sedan går det snabbt utför. Schmitts version är ganska välkänd och här trummas det på rejält, han fäller t.om. en långsam tår som blir inzoomad. Stackaren. Snygg produktplacering av Club Mate dock!
Björkman
2014-11-22
Underhållande och med bra tempo. Bra skådespelarinsatser som gör karaktärerna trovärdiga. Välgjord överlag även om det inte är en film man kommer känna för att se om. Mer ett bra tidsfördriv och är man inte jätteinsatt i WikiLeaks förehavanden och bara har följt det någorlunda genom traditionell media så blir man säkert intresserad av att kolla upp mer om fenomenet i sig.
Lotso
2014-06-29
Detta ingen vidare bra film. Exposition på exposition. Vi får aldrig lära känna karaktärerna och filmen utgår totalt att du ska veta en hel del om WikiLeaks. Den är även strukturerad ganska så klichéfylld även ifall det är 100% sanningen så är det en extremt kliché historia där en personen är kär i tjejen och hon blir sur på honom då han jobbar för mycket, och såklart där vännerna bli ovänner. Det enda bra med filmen var skådespelarna som gjorde de bästa med deras roller, men i slutändan föll de rätt så platt och även de kända personerna kunde inte rädda de torra manuset. Samt slutscenen mellan Daniel Brühl och David Thewlis när de sitter på en pub och pratar och sätter dit slutorden. I det stora hela var det WikiLeaks som läckte den dåliga filmen i de här sammanhanget.
Asmorod
2014-05-30
Tråkig och rörig. Och seriöst... tyska karaktärer som pratar dålig engelska med varandra i en modern storfilm?
oell
2014-04-07
back to back med the intership och the social network