3.6

The Fighter

Dicky är en före detta framgångsrik boxare som tagit på sig rollen att träna sin lillebror, Mickey. Men Dicky har grava missbruksproblem vilket gör honom milt sagt opålitlig. Deras mamma Alice, som inte bara är en matriark med stort M utan även brödernas manager, tänker dock inte låta Mickey överge favoritsonen Dicky och söka sig utanför familjen för mer professionell träning.

Originaltitel The Fighter
Regissör David O Russell
Manus Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson (III)
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Mark Wahlberg, Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo, Mickey O'Keefe, Jack McGee, Melissa McMeekin, Bianca Hunter, Erica McDermott, Jill Quigg, Dendrie Taylor, Jenna Lamia, Frank Renzulli, Paul Campbell (III), Sugar Ray Leonard, Kate B O'Brien

Skapad 2019-11-09 av Newt
The Fighter är en biopic om boxaren Micky Ward (Mark Wahlberg) och hans halvbror Dick Eklund (Christian Bale). Dick är en legend i småstaden Lowell för att under sin boxningskarriär en gång ha ...   Läs mer »

Jamesa
2017-11-22
Ok, men den enda som är egentligen bra är Bale.
daniel77
2016-04-03
Bra skådisar, men dramaturgiskt rätt slätstruken.
HansMoleman
2016-03-06
Bale är magiskt bra.
kungfumannen
2016-01-23
Grym film!
lekke
2015-12-17
Bortsett från den träige Wahlberg så är det här en riktigt fin skådespelarfest (Leo, Bale, Adams). F.ö. Hoyte van Hoytemas minst imponerande kameraarbete hittills.
Muskelkungen
2015-12-10
Nej jag är ledsen men jag står inte ut med livet i boxarnas värld. Det är bara smutsigt. Mitt betyg är därför kanske inte riktigt rättvist, en trea. Vilket betyder att det rent tekniskt är prima hantverk.
Starkbröl
2015-10-11
Bra socialporr! Lysande insatser av alla skådespelare. Solklar fyra.
2015-01-05
The Fighter är en film som är väldigt lätt att se. Jag trivdes utmärkt tillsammans med den under dess ca 2 timmars speltid. Den når inte upp till filmer som The Kings Speech eller The Social Network men förtjänar sin Oscarsnominering. Christian Bale gör en fantastisk och helt underbar prestation i rollen som Dicky. Jag älskar hur han spelar Dicky, med alla den karaktärens fel och brister. Bale överraskade mig verkligen. Bland det mest minnesvärda i skådespelarsammanhang från 2010. 4-
CultOfZenith
2014-06-29
Börjar tröttna på O Russel vid det här laget. Han gör ju inga direkt dåliga filmer, men det känns så förbannat tillrättlagt hela tiden, trots att han försöker vara lite edgy. Och det här är ju en riktigt trött American dream-historia, visserligen med rätt kompetenta insatser av Bale och Leo.
JoePesci
2014-02-20
Stark 3a. En av Bales bästa. Men boxning temat känns uttjatat när man redan sett filmer som Rocky, Raging Bull, Cinderella Man och Million Dollar Baby. Men filmen håller hög klass som t.ex. familjeproblemen som är intressanta att följa.