2.6

The Final Year

En dokumentär som går bakom kulisserna hos Barack Obamas utrikespolitiska arbetsgrupp under hans sista år som president, medan administrationen förbereder sig för att lämna ifrån sig makten efter åtta år.

Originaltitel The Final Year
Regissör Greg Barker
Genre Dokumentär, 2010-tal

2021-01-22
Egentligen fick man väl inte veta så mycket konkret vad som gjorts, och Obama var lite osynlig. Desto mer fokus var det på hans utrikesstab, hur de tänkte och olika resor och katastrofområden de besökte, då mest Powells resor. Jag tyckte att det var intressant att få veta lite mer om dessa personer och vilket arbete de utförde. Att lägga ner sin själ i sitt jobb och sedan bara lämna över, den känslan framställdes väldigt realistiskt. Roande också att se tiden före Trump och det osannolika som de trodde att han skulle kunna vinna.
Nihilus
2019-07-23
Kontrasterad mot den katastrofalt förda utrikespolitiken av Trump-administrationen blir denna stundtals djupt intressanta dokumentär en illustration av en svunnen period av intelligent och konstruktivt förd amerikansk utrikespolitik. Den ger också en inblick i det framtida jobb som en återigen Demokratisk ledd administration kommer att behöva utföra då de övertar en utrikespolitik i spillror och ett förlorat anseede och förtroende bland både allierade och fiender, denna gång än värre.
apmannen
2018-04-05
Propaganda brukar ju i alla fall vara minimum kul, men inte ens det lyckas detta patetiska försök att sminka ett lik med. Obamas utrikesfacit måste ju rimligtvis vara ett av de sämsta för en amerikansk president sen andra världskriget. Dokumentärens ingång är att Obamas crew ska hinna med så mycket som möjligt under det sista året. Vad de har åstadkommit, eller inte åstadkommit, övriga tidigare sju år är inget det direkt talas om. Märkligt nog så får vi inte följa någon process som fokuserar på policyförändring. I stället är fokus huvudsakligen på att framhäva hur väldigt goda och moraliskt överlägsna de olika personerna kring Obama är. Väldigt väldigt goda och härliga människor. En tror en är i en frikyrkomiljö stundtals. Obama själv avslutar med en reflektion över att det kanske inte är mot de stora historiska skeendena en ska mätas som facit utan att det viktigast är att administrationen har träffat gott om vanligt folk och påverkat dem. Sagt av världens mäktigaste person. Man häpnar. Obamas fjärde exekutiva order var att stänga Guantanamo. Det gick ju som det gick med det under åtta års tid, men det fungerar som en bra symbol för en fallerad utrikespolitik. Men kul för Putin, Kina, IS, Nordkorea och annat löst folk har det ju varit.