3.8

Den första dagen på resten av ditt liv

Ett drama centrerat runt fem dagar i en familjs liv. Just dessa dagar markerar en avgörande brytpunkt i deras liv, ett ögonblick då allt förändras för evigt.

Originaltitel Le premier jour du reste de ta vie
Alternativ titel The First Day of the Rest of Your Life
Regissör Rémi Bezançon
Manus Rémi Bezançon
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jacques Gamblin, Zabou Breitman, Déborah François, Marc-André Grondin, Roger Dumas, Cécile Cassel, Pio Marmaï, Stanley Weber, Sarah Cohen-Hadria, Camille De Pazzis, Aymeric Cormerais, Jean-Jacques Vanier, Philippe Lefebvre (II)
Filmnummer 71983

Albion
2017-06-27
Jag gillade den här. Ett bra driv rakt igenom och även om man kanske inte direkt sympatiserar med alla karaktärerna så skildras familjekemin med värme och trovärdig respekt. Och bara en sådan sak som att få höra Perfect Day med Lou Reed ger ju fina pluspoäng dessutom. Betyget blir en 4;a i min bok.
Aristi
2015-03-06
Härlig feel good film!
2015-01-19
Upplägget med att skildra en familj under 12 års tid genom 5 dagar uppdelade på varje familjemedlem var det som lockade mig att se denna film. Jag tycker också att det görs bra, skådespelarna sköter sig liksom regiarbetet. Mitt problem var dock att filmen inte var tillräckligt dramatisk och engagerande. Film är verklighetsflykt och då vill jag ha drama utöver det som man har i sitt egna liv. En bra och realistisk familjeskildring men alltför tam i sitt drama. 3-
2014-05-24
Ett franskt familjedrama med inslag av humor och ändå trovärdig. Så här kan det se ut. Underhållande och bra utfört, kanske inget man minns länge men roligt så länge det varade.
karlmats
2013-12-09
När fransmännen väl gör bra filmer slår de till ordentligt. Den här dramakomedin om en vanlig familj berör verkligen på flera olika plan. Drama brukar kunna bli bra när det kommer från Frankrike så där är jag inte jätteförvånad, det är mer överraskande att även komedibitarna fungerar så pass bra som de gör även om det inte är de som driver filmen. Snarare är det ett tänkvärt manus om familjerelationer och livet i stort som jag kommer att minnas. Egentligen vill jag nog tycka om den så mycket att jag blir sugen på att sätta en 4a men trots flera väldigt starka scener blir det aldrig riktigt aktuellt, kanske vid en omtitt. Får räcka med en stark 3a i dagsläget.
AlbinWesley
2013-09-01
Gott försök men saknar helt den tyngd som krävs för att kunna mäta sig med de filmer folk (omotiverat) verkar vilja jämföra den med. Men fint ändå!
DYV
2012-07-18
På dvd omslaget jämnför en kritiker filmen med Amercian Beauty. Att jämnföra denna med Amercian beauty är ett skämt.Till en början verkade det lovande, men när det pepprars med scen på scen som är överdramatiserade klimax scener blir det inte dynamiskt. Karaktärerana ska vara som lökar där lager efter lager går att plocka bort. Istället blir det påklistrar och frånvaranon av en tydlig premiss gör att det spretar. Stundtals levereras roliga repliker och komiska situationer, men avsaknade av en helhet med stomme gör att filmen känns som ett billigt smink. Vilket ibland kan ha sin charm,
swampblues
2012-06-05
Mycket bra Familjeskildring till riktigt bra musik.
köttfärs
2011-11-02
Som en bättre och fransk American Beauty.
andreasgial
2011-10-09
Jag gillar! Lätt att fatta sympati för de olika karaktärerna. Hög igenkänningsfaktor i situationer och personer. Mycket bra film!