3.8

Den första dagen på resten av ditt liv

Ett drama centrerat runt fem dagar i en familjs liv. Just dessa dagar markerar en avgörande brytpunkt i deras liv, ett ögonblick då allt förändras för evigt.

Originaltitel Le premier jour du reste de ta vie
Alternativ titel The First Day of the Rest of Your Life
Regissör Rémi Bezançon
Manus Rémi Bezançon
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jacques Gamblin, Zabou Breitman, Déborah François, Marc-André Grondin, Roger Dumas, Cécile Cassel, Pio Marmaï, Stanley Weber, Sarah Cohen-Hadria, Camille De Pazzis, Aymeric Cormerais, Jean-Jacques Vanier, Philippe Lefebvre (II)
Filmnummer 71983

Ersk
2011-09-16
Tunn och lam, såg inte färdigt den
Jörmungandr
2011-08-20
Lyckades klämma in en riktig höjdarfilm så här på måndagskvällen. Ett starkt franskt familjedrama som spänner över 12 år och fem livsavgörande dagar vilka kan ses som brytpunkter. Välskrivet manus och bra skådespelare! Jag ger denna fem lussebullar av fem möjliga!
sparriskrigarn
2011-08-18
Inte särskilt medryckande eller intressant, men absolut inte dåligt. Det fanns aldrig riktigt något som gjorde att jag började bry mig om karaktärerna. För mig måste en film "utan handling" ha något väldigt speciellt för att bli riktigt bra.
oktoberfrosten
2011-07-27
Den här var helt fantastisk tycker jag. Bjuder på både skratt och lite tårar och den är väldigt lätt att känna igen sig i.
larox
2011-07-02
Lägger filmen i facket för mina franska filmpärlor!
cassiopeia
2011-06-05
Väldigt charmigt berättad familjehistoria. Det enda som drar ner betyget är misslyckandet med att förmedla 80- och 90-talet trovärdigt, samt epilogen som rundar av och jämnar ut lite väl mycket.
KillerPutte
2010-12-10
(rek.4) Riktigt, riktigt bra drama! Och det är en fransk produktion Ja, det är säkert, den är fransk! Imponerande story som engagerar och stänker av bra skådespelarinsatser. Rekommenderas!
GinNTonic
2010-11-07
Fin, rolig, gripande, välspelad, välskriven och med väldigt bra musik. Lyckas beröra många av livets stora och små frågor. Snudd på femma.
denimflickan
2010-10-21
Fattar nog inte grejen med den här filmen, jag tyckte den var ganska banal, rätt förutsägbar emellanåt och ingenting grep tag i mig. Ok film men inte på något sätt brilliant enlig mig.
myslampa
2010-10-09
Franskt drama i toppklass, kanske en 5a nästa gång jag ser den! Välspelad, välgjord, mumma för franskälskande filmfantaster!