3.6

The Flat

Surrealistisk kortfilm. En man blir instängd i en lägenhet med de mest bisarra egenskaperna; vad han än tar sig för så händer något oväntat.

Originaltitel Byt
Regissör Jan Svankmajer
Manus Jan Svankmajer
Genre Animerad, 60-tal, Kortfilm, Fantasy

Noseman2005
2014-02-22
Lekfull surrealism av bästa slag. Avvaktar dock med femman, då jag inte känner mig tillräckligt bekant med den gode Svankmajer. 8/10
AlbinWesley
2014-01-10
Antingen är det ett exempel på surrealistisk briljans, eller så har karln en riktigt klurig lägenhet att bo i. Fenomenalt bra.
2010-11-28
Jag tyckte att musiken gav rätt känsla till filmen!
MaraJade
2010-10-26
Hmmm...ja den var ju...annorlunda...
SantaClaus
2010-10-22
fantastisk
Rune2000
2010-10-18
Mycket kompetent tidig film från mästarregissören Jan Svankmajer. Musiken hade möjligen kunnat vara bättre då den som finns passar inte alls i filmens kontext.
KimEkberg
2010-10-04
snygg och freaky, klaustrofobisk.
annihilat0r
2010-07-19
Herr Fågelsaft's tolkning känns ypperligt äkta - "Med tanke på årtalet och landet bör det här kunna ses som en politisk film. Den instängde mannens alla försök att ta kommando över sin situation motarbetas av en förtryckande kraft. Det finns dock instruktioner att följa även om de verkar meningslösa. Lägenhetens väggar är de ramar inom vilka vanligt folk förväntas leva utan att protestera. Även om det innebär att man blir av med sovplats, föda och kläder." Janne lyckades skapa ännu en tolkningsfilm av högsta rang!
HerrFågelsaft
2010-05-02
CultOfZenith
2010-03-14
Svankmajers inställning till surrealismen är uppfriskande. Hans huvudperson är dessutom otroligt uttrycksfull, och animationerna förstås perfekta. Humoristiskt, men med mindre slapstick hade femman varit given.