3.6

The Florida Project

Under en sommar får vi följa en brådmogen sexåring vid namn Moonee och tillvaron på budgethotellet The Magic Castle, där hon bor med sin rebelliska mamma Halley.

Originaltitel The Florida Project
Regissör Sean Baker (II)
Manus Sean Baker (II), Chris Bergoch
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Brooklynn Prince, Bria Vinaite, Willem Dafoe, Valeria Cotto, Mela Murder, Christopher Rivera (III), Josie Olivo, Aiden Malik, Caleb Landry Jones, Karren Karagulian, Terry Allen Jones, Sandy Kane, Sonya McCarter, Cecilia Quinan, Carl Bradfield, Macon Blair

Zok
2019-07-10
En film som jag hade svårt för till en början, men desto längre filmen gick fick jag ändå engagemang för karaktärerna.
Bengt_a
2019-03-03
Supertrevlig och glad film med sköna skådespelare
erosagape
2019-01-13
"Jaha", tänkte jag, "en socialrealistisk film, och det är inget för mig". Tittade vidare och all färggladhet och ungars glädje skar sig mot ödena som avspeglades. I slutet föll jag nästan totalt. En upplevelse.
emilstjernholm
2018-12-30
Precis som Bakers Tangerine en fulländad estetisk upplevelse där kameran flyter med och tränger in i smutsiga, fattiga och nedgångna miljöer. Tänkte också på American Honey. En av årets bästa.
mammene
2018-12-15
Förskräckligt irriterande just när jag såg den, ungar som sprang omkring och gjorde bus, en mamma som inte var mogen själv och Dafoes karaktär som egentligen var den enda ljuspunkten. Men så här i efterhand väcks andra känslor och förståelse vad man vill visa och funderingar uppstår. Men eftersom det inte var en angenäm upplevelse så får tvåan stå kvar, lite starkare kanske.
2018-11-28
Ingen handling över huvud taget, man får bara se en massa ungar som springer omkring. Undvik!
JohanHag
2018-11-11
Gillar man film utan story så är den säkert bra, annars svintråkig. Ingenting hände och fick till slut se klart den i 2 ggr hastigheten..
supermancover
2018-10-07
Hade gissad fyra, tyckte den var så tråkig och jobbig att jag inte ens orkar titta på sista halvtimmen.
StureStenhög
2018-07-22
Inte riktigt lika bra som Tangerine, men precis som där så lyckas Sean Baker visa upp en väldigt specifik del av Amerika på ett sätt som känns fullkomligt självklart och naturligt. Den här gången genom ett barns ögon, vilket gör att universell barndomskänsla blandas med hård verklighet. Ovanligt bra barnskådespeleri är det också. Bra skådespeleri över hela banan t.o.m., både Willem Dafoe och Bria Vinaite imponerar. Karaktärerna är egentligen väldigt jobbiga och självdestruktiva, men ändå bryr jag mig om dem, en dubbelhet som även Dafoes karaktär verkar känna inför sina hyresgäster. Att han varken är ett svin eller ett helgon är uppfriskande, och jag föredrar nog trots allt jobbiga pissungar framför gulliga Hollywood-ungar. Det känns som att filmen har växt lite i efterhand, och gör det fortfarande nu medan jag skriver, men jag hade nog velat ha något som får den att sticka ut lite mer för att slå på den stora trumman
Poker-Mange
2018-07-09
Bra klippt. Bra dialog som funkar. Dafoe levererar som alltid. Dock inget nytt under solen. Minuspoäng för handlingen om äckliga vidriga white trash människor.