The Flying Scotsman

Som barn mobbades Graeme O'Bree varje dag. En jul fick han en cykel från sina föräldrar och med hjälp av den cyklade han ifrån sina plågoandar. Han har inte stannat än. Detta är den sanna historien om skotten som slog cykelvärlden med häpnad och gav WCF myror i huvudet genom att slå svårslagna rekord med hjälp av envishet och en egenbyggd cykel gjord av skrot och tvättmaskinsdelar. Men är man lycklig när man står på toppen av prispallen?

Originaltitel The Flying Scotsman
Regissör Douglas Mackinnon
Manus John Brown (II), Declan Hughes, Simon Rose
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Jonny Lee Miller, Billy Boyd, Laura Fraser, Brian Cox, Morven Christie, Sean Brown, Philip Wright, Steven Berkoff, Niall Greig Fulton

lausse
2008-03-04
Fyra och en halv ska den ha. Jag önska den kommit för 15 år sen (dvs till och med innan den utspelade sig - haha) Den hade varit för mig, vad jag tror Rocky var för många tonårsgrabbar. Fattiglapps looser med egna ideer får igenom dem och blir banbrytaren som får alla att byta riktning. Feelgood med mycket kamp men utan våld.
JunkMovie
2007-11-11
Bra film som med fördel ses om man läst på om Graeme O'Bree. Tror t.ex. inte alla förstår att han lider av Manodepressivitet.
Spook
2007-09-14
bra film
DIProgan
2007-09-10
Nej för ointressant, det görs inte tillräckligt mycket av varken tävlande eller den psykiska kampen. Kanske för att de inte vill säga mer än de vet men det hjälper inte att det är verklighetsbaserat det här är tråkigt.
cadja
2007-06-30
För att vara totalt ointresserad av cykling så var den intressant nog. En fin liten film; handlar nog mer om hans själsliga kamp än om kampen mot klockan - fast den senare är förstås lättare för honom att fokusera på... Mysig och framkallade faktiskt lite tårar.
« Föregående kommentarer