3.1

The Forbidden Room

En äldre gentleman pratar om badkarens historia och hur man badar. En aldrig tidigare sedd skogsarbetare dyker upp ombord en ubåt som varit fångad under vattenytan i månader pga ostabil last. Cesare, skogsarbetaren, letar efter Margot som blivit kidnappad av ett gäng banditer.

Originaltitel The Forbidden Room
Regissör Guy Maddin, Evan Johnson
Manus Guy Maddin, Evan Johnson, Robert Kotyk
Genre 2010-tal, Mysterium, Drama, Komedi, Romantik
Skådespelare Geraldine Chaplin, Udo Kier, Charlotte Rampling, Jacques Nolot, Maria de Medeiros, Mathieu Amalric, Roy Dupuis, Amira Casar, Louis Negin, Adèle Haenel, Caroline Dhavernas, Gregory Hlady, Clara Furey, Paul Ahmarani, Sophie Desmarais, Slimane Dazi

Taliah
2017-04-29
Jag gillar ramstoryn, vissa av småhistorierna är jättebra och vissa mindre bra, och såklart gillar jag Maddins estetik. Men varför varför varför är hans filmer så könstereotypiska? Det drar ner hela helhetsintrycket. Varenda kvinna är antingen ett kärleksintresse eller en mamma. Varför denna mossighet när han är så mycket framåt i annat? Tråkigt och tröttsamt.
1idiotzebra
2016-10-07
Fantastiskt vacker men hade kanske svårt att hålla fokuset i två timmar. Dock en film som är värd och kanske kräver att man ser om flera gånger.
apmannen
2016-05-11
Such is the molten dream degassed by the valcano
StureStenhög
2016-03-24
Det krävs nog en viss sorts cineast för att det här ska falla i smaken. Surrealism och stumfilmsestetik i en enda salig röra är tyvärr inte direkt min idé om en bra film, och det blev lite av en utmaning att ta överhuvudtaget sig igenom det här. Jag gillar dock en del sekvenser, och jag måste ändå uppskatta den uppenbara kärlek till filmmediet som visas upp, men helheten (om det nu ens finns någon sådan) intresserar mig föga. Det känns i vilket fall som helst helt logiskt att Udo Kier dyker upp här, och det kan aldrig riktigt var fel heller. Svag tvåa
emilstjernholm
2016-02-17
Stumfilmsestetik, camp och Udo Kier. Naturligtvis grymt underhållande.
Pembleton
2016-02-02
Som om MTV 1994 remixat sen stumfilm/tidig ljudfilm till en stream of conciousness-dröm/mardröm om sexuella neuroser. Bland det mest obehagliga jag upplevt i en biosalong, men bitvis genialt. Och fantastiskt foto och produktionsdesign.
#54
2016-02-02
Visning 18 av 32 jag ser på Göteborg Film Festival. Kul koncept som dock får fortsätta lite för länge.
KimEkberg
2015-11-10
riktigt imponerande som bragd beträffat, men också väldigt obegriplig för att den verkar helt meningslös. huvudvärksframkallande trams egentligen, men fascinerande.