2.9

The Foreigner

Den Londonbaserade affärsmannen Quan förlorar sin dotter i ett fruktansvärt terroristdåd och ger sig ut efter rättvisa. I sin kompromisslösa jakt på dotterns mördare, inleds en våldsam konflikt med den brittiske regeringstjänstemannen Hennessy, vars förflutna kan innehålla nyckeln till terroristernas identiteter.

Originaltitel The Foreigner
Regissör Martin Campbell
Manus David Marconi
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Jackie Chan, Pierce Brosnan, Katie Leung, Charlie Murphy, Stephen Hogan, Simon Kunz, Rory Fleck Byrne, Dermot Crowley, Aaron Monaghan, Mark Tandy, Rufus Jones, Lia Williams, Orla Brady, Michael McElhatton, David Pearse, Pippa Bennett-Warner, Ray Fearon

Sheepy
2022-09-11
Quan (Jackie Chan) förlorar sin enda levande dotter (och släkt han har kvar) i ett attentat och använder sina tidigare färdigheter för att få hämnd. Jackie Chan får även chansen att leka Rambo och sätta upp diverse fällor i skogen. Det är mest oinspirerat/trist och funkar bäst när det enbart är en actionfilm (vilket det tyvärr är för lite av). Trots den mörka handlingen blir det heller aldrig särskilt emotionellt. Quan tittar sorgset i hans dotters sovrum efter attentatet men för oss är hon ett blankt papper som vi fått träffa i 30 sekunder.
amam
2022-06-22
Jackie Chan var kul men själva filmen är mest ett jaha. Stark tvåa.
Olof_Gronlund
2021-08-10
Funkar, men lite fjantigt ibland det där med att en person, som är 60 år gammal, kan slå ut en hel armé.
Andreas_
2020-12-06
Väldigt bra action/drama av mästerlige regissören Martin Campbell som alltid gör underhållande action filmer, som t.ex Goldeneye, Casino Royale, Zorro filmerna för att nämna några, han har då aldrig gjort mig besviken, hans filmer har alltid ett djup utöver cool action som gör att det inte bara blir massa pang pang och sen slut, utan att man får alltid bra dialoger, skådis insatser, välgjorda historier osv och inget undantag här heller, Jackie Chans bästa film utan tvekan där han äntligen får göra en riktigt seriös roll men ändå använda sig av sina egna stunts och fighting kunskaper och trots att han har lite problem med engelskan så gör inte det mycket då han verkligen visar att han kan agera med mycket bra kroppsspråk och ansiktsuttryck...jag är mäkta imponerad här, av både regissören och Jackie Chan, sen har vi självaste gamlingen Pierce Brosnan med i en bi-roll som även han som vanligt gör bra och jag tycker att han har bra kemi med Chan. I mitt tycke så är detta den bästa actionrulle som gjorts senaste åren, inte överdrivet utan helt lagom dos av välgjord action och mörk drama, betyget blir en mycket stark 4:a och rekommenderas till alla som gillar actionfilmer med substans, alltså transformers älskarna kommer nog inte gilla detta tyvärr.
2020-11-21
En medioker och intetsägande film som känns rätt så mossig trots att den är från 2017. Den enda egentliga behållningen är Jackie Chan, som fortfarande rör sig skitsnyggt. Därutöver är det mest en axelryckning - inte direkt dåligt utan bara ointressant. (6/15)
Commandante
2020-10-06
Lite old school med IRA som skurkar, men det känns ok när resultatet är så pass bra.
fridenpaden
2020-10-04
En bra pensionärs-Jackie i en typisk TV-film.
dudson
2020-03-07
Jackie och Brosnan i samma rulle.. Hmm vem hade kunnat gissa det.. Klart godkänt iaf" med tydligt hämnd-tema. Tyvär så tappar filmen styrfart ibland och blir väldigt oinspirerad. Stark 2a ändock.
2019-07-08
Jag är smått imponerad av vissa av actionsekvenserna men manuset och handlingen känns otroligt oinspirerat och tråkigt. Slät tvåa.
Christofer
2019-05-09