3.2

The Founder

Den misslyckade 52-åriga försäljaren Ray Kroc säljer smoothie-blandare till bröderna McDonalds och övertygar dem till sist att starta franchise. Ray kämpar mot bröderna och tar kontroll över företaget och skapar ett globalt imperium.

Originaltitel The Founder
Regissör John Lee Hancock
Manus Robert Siegel
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Laura Dern, Linda Cardellini, Patrick Wilson, B J Novak, Justin Randell Brooke, Katie Kneeland, Griff Furst, Wilbur Fitzgerald, David de Vries, Andrew Benator, Cara Mantella, Mike Pniewski
Filmnummer 120623

mazquara
2019-07-16
kul o se michael keaton igen, gillar att det inte var en helt positiv bild
Robkiller
2019-01-13
Intressant och välspelad dramadokumentär, även om det mest rullar på utan att riktigt ta sig.
Fargo
2018-12-15
Bra. Men man blir inte sugen på McDonalds direkt. Fy fan vikket kräk Kroc var.
hardcore
2018-08-16
Inte för lite eller för mycket är bästa att beskriva den här filmen. Sen tar vi skådespelarna där i synnerhet Michael Keaton visar vad han går för. Han är så bra så att man glömmer historien lite för att man är bara upptagen med att se honom vilket inte bara är positivt. Hade historien varit lite mer än bara lagom hade det här varit ett mästerverk.
labi
2018-07-26
Keaton borde ha nominerats till en Oscar för sin rollprestation här - bländande! Stabil film om hur McDonald's blev McDonald's.
2018-03-09
En "lagom" och stabil film som rullar hela vägen. Filmens två största plus är dels Keaton (som gör en av sina bästa roller någonsin), dels det som jag felaktigt väljer att kalla för Keatons karaktärs personutveckling. Allt som allt en helt okej film som torde vara svår att såväl hata som älska. (7+/15)
2018-03-07
Man behöver inte vara någon fantast av McDonalds för att uppskatta the Founder. Trivsamt och snyggt drama med en bra Keaton i huvudrollen. Den tar heller inte ställning, utan låter tittaren peka ut skurken vs offren så att säga. Gillade den även om man kanske ville ha lite mer story kring företaget utveckling istället för att personliga relationer.
celec
2018-01-14
Gedigen film med fina 50 och 60 tals miljöer. Keaton är bra i rollen som Kroc. Storyn är intressant och inte någon solskenshistoria för någon part. Anledningen till att filmen inte får ett högre betyg är att filmen inte sticker ut på något sätt. Detta får mig att tro att jag snart har glömt den. Kanske blir en revidering av mitt betyg om ett halvår om jag minns den.
arruba
2018-01-03
Båda vågat och imponerande av McDonalds att tillåta Hollywood göra denna, sättet de faktiskt blev stora på är ingen vidare solskenshistoria. Mycket bra film, blev dock skrämmande hungrig på donken här nu.
asasae
2017-11-12
Intressant. Gillade vyerna av en svunnen tid och fina gamla bilar.