3.1

The Founder

Den misslyckade 52-åriga försäljaren Ray Kroc säljer smoothie-blandare till bröderna McDonalds och övertygar dem till sist att starta franchise. Ray kämpar mot bröderna och tar kontroll över företaget och skapar ett globalt imperium.

Originaltitel The Founder
Regissör John Lee Hancock
Manus Robert Siegel
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Laura Dern, Linda Cardellini, Patrick Wilson, B J Novak, Justin Randell Brooke, Katie Kneeland, Griff Furst, Wilbur Fitzgerald, David de Vries, Andrew Benator, Cara Mantella, Mike Pniewski
Filmnummer 120623

Ful_fisk
2021-08-05
Många treor här, för mig var det en solklar fyra. En film som bara rullade iväg i 2 timar och engagerade hela vägen. Gör inte anspråk på att vara ett mästerverk, men gör allting rätt i övrigt. Keaton är fantastisk i huvudrollen. Mycket intressant och bra berättelse. Varför såg jag bara besvikelser på bio 2016, och upptäcker alla guldkornen nu, fem år senare?
BarryHero
2021-02-16
Intressant historia om McDonald's som jag hade ett hum om men inte kände till helt och hållet. Både Ray Kroc och McDonald's-bröderna var intressanta karaktärern, och det är inget snack om att McDonald's inte hade varit det det är idag om det inte vore för Kroc. Och visst blir man sugen på hamburgare - speciellt på brödernas originalhak "McDonald's Hamburgers" i San Bernardino.
mammene
2021-02-12
Här berättas en sann historia och just det att den är sann gör den extra intressant och bör för brödernas skull berättas. Man blir ju riktigt förbannad på den girige människan, men samtidigt så skapade han en kedja som vi har här. Vi har säkert klarat oss utan den, men ändå.Gör alla fall ont i hjärteroten att se de två bröderna berövas. Måste säga att Michael Keaton spelar obehaglig mycket bra.
mazquara
2019-07-16
kul o se michael keaton igen, gillar att det inte var en helt positiv bild
Robkiller
2019-01-13
Intressant och välspelad dramadokumentär, även om det mest rullar på utan att riktigt ta sig.
Fargo
2018-12-15
Bra. Men man blir inte sugen på McDonalds direkt. Fy fan vikket kräk Kroc var.
hardcore
2018-08-16
Inte för lite eller för mycket är bästa att beskriva den här filmen. Sen tar vi skådespelarna där i synnerhet Michael Keaton visar vad han går för. Han är så bra så att man glömmer historien lite för att man är bara upptagen med att se honom vilket inte bara är positivt. Hade historien varit lite mer än bara lagom hade det här varit ett mästerverk.
labi
2018-07-26
Keaton borde ha nominerats till en Oscar för sin rollprestation här - bländande! Stabil film om hur McDonald's blev McDonald's.
2018-03-09
En "lagom" och stabil film som rullar hela vägen. Filmens två största plus är dels Keaton (som gör en av sina bästa roller någonsin), dels det som jag felaktigt väljer att kalla för Keatons karaktärs personutveckling. Allt som allt en helt okej film som torde vara svår att såväl hata som älska. (7+/15)
2018-03-07
Man behöver inte vara någon fantast av McDonalds för att uppskatta the Founder. Trivsamt och snyggt drama med en bra Keaton i huvudrollen. Den tar heller inte ställning, utan låter tittaren peka ut skurken vs offren så att säga. Gillade den även om man kanske ville ha lite mer story kring företaget utveckling istället för att personliga relationer.