2.3

The Founding of a Republic

Filmen handlar om den sista perioden mellan Maos kommunister mot Chang Kaisheks nationalister och om hur Mao sedermera vann slaget och utropade folkrepubliken Kina.

Originaltitel Jian Guo Da Ye
Alternativ titel Founding of the Nation
Regissör Han Sanping, Huang Jianxin
Manus Wang Xingdong, Chen Baoguang
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Jet Li, Vivian Wu, Jackie Chan, Chen Hao (III), Hu Jun, Andy Lau, Fan Wei, Ge You, Liu Ye, Stephen Chow, Xu Fan, Donnie Yen, Zhang Ziyi, Tong Dawei, Miao Pu, Leon Lai, Jiang Wen, Chen Baoguo, Liu Hua, Gong Beibi, Wang Jun, Tang Guoqiang, Xu Qing

Hindsight
2012-08-30
Tänker inte ens slösa energi på att skriva något längre inlägg. Detta är hands down bland det värsta jag någonsin sett.
clacke
2011-08-17
Det är svårt att ge filmen den sågning den förtjänar utan att sågningen själv blir lika långtråkig som filmen. Jag sammanfattar så korthugget jag kan: 1. Misslyckad som propaganda. Allt kommunisterna håller på med i filmen ter sig självcentrerat och meningslöst. 2. Misslyckad som historielektion. Eftersom Sun och Chiang och KMT är till 99% bortsorterade ur historien sker allt utan något som helst sammanhang. 3. Misslyckad som karaktärsporträtt. Mao framstår som en motvilligt romantisk bokmal och världsfrånvänd metapolitiker snarare än som vare sig despot, landsfader, livsnjutare, kämpe, agitator eller ens politiker. Plus: Snygga scenerier, Hoppa de första en och en halv timmarna och se bara slutet, det är lite spännande när de ska bilda sitt parti (känns inte som en spoiler, det står ju i titeln).
Macheath
2011-07-14
Alltså, man vill ju gärna vara lite motvalls och jämföra den här filmen med amerikanska filmer, men manuset är bara skittrist och berättande och skådespeleri är... ja, på gränsen till värdelöst. Tyvärr. Rätt ok foto dock, men det gör ju ingen film.
amam
2010-08-24
Alldeles för långt utdragen och pratig. Att se den som en historielektion känns också ganska barnsligt då den känns som en propagandafilm i en hel del partier.
Zebulonm
2010-04-02
bedrövligt seg.......
XenoMorph
2010-03-01
Propaganda. Tragiskt att alla kinas/hks stjärnor är med i den här skiten.
benjamin
2010-02-28
det jag undrar lite över, yangbo, är hur du kan ha så sjukt många betygsatta filmer?!
Kommie
2009-11-30
Såg denna på plats i Kina och fick gång på gång fråga vilka de olika figurerna var och vad de spelade för roll i kriget, som jag faktiskt inte visste hade skett. Blev ju medryckande att se den med kineser som har basic kunskaperna i vad som skedde och vilka det var, så det gav en extra dimension. Sedan är den ju väldigt långsamt berättad, men destå bättre för mig, som fick mig en historielektion på duken och från mina vänner..
Huor
2009-11-05
nae, den var långtråkig, ointressant för den gemene svensken, som bara hör sånt här stordåd i fabler.
Yakultheredelk
2009-10-28
Dålig presentation av karaktärerna och en väldigt misslyckad klippningsteknik. Hur man ska förhålla sig till hur de olika politiska gestalterna beskrivs är upp till varje person. Att skilja fakta från lögn när det kommer till Mao Zedong kan vara svårt. Om man vill kan man göra stenhårt på den bild som Jung Chang målar upp. Eller varför inte Fairbanks.