3.7

The Friedmans

Familjen Friedman var utåt sett en vanlig amerikansk medelklassfamilj. Arnold var en respekterad lärare och Elaine var den hemmafrun som alltid tagit hand om de tre barnen. 1987 krackelerade familjefasaden när polisen gjorde en husrannsakan och i Arnolds arbetsrum fann pedofilanknutna tidningar och brev fyllda av sexuella inviter. Följden blev en rad anklagelser från de barn som Arnold med hjälp av sin son Jesse påståtts ha utsatt för sexuella trakasserier. Rättegångarna blev många och fallet ett av de mest uppmärksammade i USA under 1980-talet.

Originaltitel Capturing the Friedmans
Regissör Andrew Jarecki
Genre Dokumentär, 2000-tal
Betygsantal 2092

Skapad 2019-11-26 av
Efter Fahrenheit 9/11, Super Size Me och Armbryterskan från Ensamheten har det blivit dags för ännu en dokumentär att gå upp på svenska biografer. Regidebutanten Andrew Jarecki har redan kammat ...   Läs mer »

2016-10-03
Väldigt välgjord och intressant dokumentär.
Dele
2016-06-28
Mycket fås naturligtvis gratis p.g.a. ämnet, och att det anmärkningsvärt finns en massa material från familjen själv. Men detta är en nyttig film, befriande ovinklad från ett ställningstagande, och fylld med väsentliga frågor representerande ett väldigt brett spektra. Såsom sig bör när det handlar om brott, anklagade, utsatta, känslor, polisarbete, objektivitet, rykten, nyhetsrapportering och synsätt. Eller i stort sett alla situationer där det finns människor inblandade.
BSBully
2016-06-23
"And it's not like he acted on these things, he just wanted to look at these pictures, and.. meditate" - herregud människa. Mina ögonbryn flög upp i pannan o fastnade.
hasse-mate
2016-01-03
Otroligt bra! Särskilt de olika familjemedlemmarna och tidigare elevers HELT vitt skilda vittnesmål och syn på Arnold!
emilstjernholm
2015-08-03
Stark dokumentär om en oerhört märklig familj. Olika perspektiv blandas sömlöst. Fascinerande med hemmaklippen dessutom.
Kajanus
2015-08-03
The Friedmans tillhör toppskiktet av dokumentärer. Det är en upplevelse som inte går att beskriva och efteråt lämnar den ett stort hål i själen. Den är ovanligt närgången, sylvasst berättad och väldigt ångestdrabbande. Flera kommentarer kring denna film handlar om en ska sympatisera med karaktärerna eller inte, vilket jag anser är helt fel. Det är en historia som tar sig an den oskyldiga barndomen och uppväxten, om brustna drömmar och upplevelser som de flesta kan lokalisera i sitt förflutna. Och vad som händer med familjen när ett fruktansvärt brott begås. Den drabbar hela ryggraden som är människan. Det är en fruktansvärd upplevelse och jag älskar den för det.
Liwe
2015-02-03
Väldigt objektiv i sitt framförande. Dock känner jag mig mest provocerad av den ena broderns totala tunnelseende och förnekelse. Obehaglig berättelse är det i alla fall.
2014-11-07
Mycket stark, omskakande dokumentär. Behagligt befriad från en dömande berättarröst eller ett dömande perspektiv. Man tror att man har fått korn på sanningen i ett ögonblick för att i nästa få obehagliga överraskningar i form av mer avslöjanden. En mycket bra dokumentär som bitvis är svår, rent av obehaglig att se på. 3+
jasmin357
2013-04-26
förstår inte vad den här filmen försöker säga,kan iaf inte sympatisera med sånna som sätter på barn.
hestret
2013-03-07
En dokumentär som man förväntar sig ska handla om något så klassisk som den alltid så extremt orättvista och korrupta amerikanska rättsprocessen och förövarens psyke bjuder istället/också på mer något mer intressant att tänka på. Snarare än dessa temata får vi se en familj, bestående av flera destruktiva och individuellt minnesvärda karaktärer, porträttera en ofantlig kris och tragedi på eget bevåg som snarare kompletteras av rent dokumentärt material. Mycket snyggt, voyeuristiskt och intressant. Jag fann mig också ställa mig frågor gällande mänskligt minne och mediahysteri efter att ha sett klart på filmen. Skuldfrågan behandlas som nästan sekundär och med ett agnostiskt förhållningssätt, vilket jag tycker borde är bra men kanske lite otillfredställande. Något annat som drar ner filmen är att mittenpartiet blir lite utdraget och där hade man kunnat vara lite hårdare med saxen. Stark fyra dock och en riktigt bra dok.