2.5

The Girl in the Book

Alice Harvey är en bortkommen och självdestruktiv 29-årig kvinna som är oförmögen att skriva och för skadad för att älska. När hennes förflutna plötsligt invaderar hennes nu tvingas hon konfrontera smärtsamma minnen.

Originaltitel The Girl in the Book
Regissör Marya Cohn
Manus Marya Cohn
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Emily VanCamp, Ana Mulvoy-Ten, Michael Nyqvist, Michael Cristofer, Talia Balsam, David Call, Ali Ahn, Mason Yam, Jordan Lage, Courtney Daniels, Josh Green (II), Lisa Masters, Kaneza Schaal, Jon Norman Schneider, Hollis Witherspoon

mammene
2020-07-13
Jobbigt att se hur destruktiv huvudpersonen var, men det gjordes på ett lite lättsamt vis. Bra upplägg med tillbakablickar och man började bit för bit ana vart åt det lutade. Michael Nyqvist var verkligen slibbigt creepy här. En ganska trevlig film trots allt, beror väl på att man inte grottade ner sig totalt.
svältaren
2020-07-12
Platt manus, platta karaktärer, föga trovärdig på något plan. Kanske skulle Marya Cohn ha varit hjälpt av att följa karaktären Milans exempel och arbeta närmare sitt material. Då hade berättelsen och dess figurer kanske känts mer verkliga, mindre konstruerade.
LillaBlåaMus
2020-04-02
Trista karaktärer, förenklat, förutsägbart och banalt. Särskilt sidohistorien med den konventionelle drömkillen (läs tråkmånsen) Emmet. Ett litet särdrag kunde han väl åtminstone ha fått. Känner inte särskilt mycket inför Alice heller, för den delen. Jag tror inte på deras kärlek för fem öre. Den berör mig inte, uppfattar inte att de kommer varandra nära. Bästisrelationen är trovärdigare. Huvudintrigen kunde gott fördjupats. Slutet är under all kritik. Synd på ett så viktigt ämne.
HerrNenne
2020-04-02
Helt okej. Tycker Nyqvist har svårt att passa bra här.
ulpe01
2016-06-28
Påminde mig mycket om Fathers and Daughters , som jag gillade mer. Creepy Nyqvist är creepy.
Venatici
2016-05-24
Jag visste inget om filmen och dess handling när jag började titta på den. 3/4 av filmen och känslan var att man tittade på en film utan någon som helst handling, man sveptes aldrig in i storyn... Det är inget bra betyg.
AlbinWesley
2016-05-19
Den blandar mycket bra med mindre bra... det är lätt att jämföra med Diary of a Teenage Girl och då är den här förstås inte lika vass, vem för egen del håller den mycket väl måttet.

2016-01-25
Bra, obehaglig och viktigt ämne. Besviken dock på sista delen av filmen som blir mer som en vanlig hollywood-film. Synd på en sån bra väg dit. Måste ändå ge den en fyra. Den är värd mer än en trea.