2.2

The Girl in the Spider's Web

Tidskriften Millennium har fått nya ägare och Mikael Blomkvist funderar på att sluta. Lisbeth Salander är rastlös och till synes utan mål. Hon medverkar i en hackerattack bara för att och hon tar onödiga risker vilket inte är likt henne. En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.

Originaltitel The Girl in the Spider's Web
Regissör Fede Alvarez
Manus Fede Alvarez, Jay Basu, Steven Knight
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, Action, 2010-tal
Skådespelare Claire Foy, Sverrir Gudnason, Lakeith Stanfield, Sylvia Hoeks, Stephen Merchant, Claes Bang, Christopher Convery, Vicky Krieps, Volker Bruch, Synnøve Macody Lund, Mikael Persbrandt, Pål Sverre Hagen, Andreja Pejic, Cameron Britton, Paula Schramm

RustyFilm
2020-03-31
Det här är visuellt snyggt. En av motorcykelscenerna är till och med riktigt, riktigt snygg. När jag läste Lagercrantz bok som är förlaga till det här tyckte jag att han inte till 100% lyckades hålla uppe Stieg Larssons grova men magiska berättarton. Här har dock filmmanusförfattarna tagit det ytterligare flera steg från originalförfattarens skäl och tanke. Det har blivit en fånig och mycket själlös action. Tror det här hade vunnit på att fri kopplas från Larsson och Selander och blivit en Claire Kavat action för det är ju nermonteringen av originalkaraktärerna som stör mest.
Christofer
2020-01-11
2019-11-29: Så kapitalt uselt på alla fronter att jag baxnade. Castingen var sämst, karaktärsporträtten så groteskt omskrivna att ingenting fanns kvar från böckerna. Både Blomkvist & Berger var plötsligt en hel generation yngre än i boken, rimligt!? Visuellt ’snyggt’ men samtidigt sååå himla Hollywood-fult. De som scoutat inspelningsplatserna gjorde nog i brallan av stolthet av att ha hittat ’coola’ ställen att använda och totalt struntat i om det var passande eller inte. Vart tog förresten bok 2 och 3 vägen, var de inte värda att spela in först tyckte man, eller vad ligger egentligen bakom detta?
theFeber
2019-12-27
Blandar och ger. Stundtals riktigt häftiga och coola scener. Stundtals helt orealistisk och icke trovärdig. Filmen hade vunnit mycket på om man inte lagt in familjebiten, som kladdar ned storyn. Skådisarna funkar dock fint.
dafreakish
2019-11-24
Jag förstår varför Salander och gänget inte blir mer framgångsrikt som film när det genomförs såhär.
2019-11-24
Valde att se den här helt separerad från de utmärkta svenska filmerna. Allt är i stort sett utbytt och actionscener tar över där det uppenbarligen brister i manus. Skulle knappast räkna den som en del av Millenniumfilmerna.
ulpe01
2019-06-25
Svaag trea. Jag gillar Claire Foy, men hon är ju ingen Noomi, och jag har svårt att tro att någon så pass smart som Lisbet skulle stjäla den mest iögonfallande bilen av dem alla. Hon är ingen Roman (japp, en Fate of the Furious referens). Lånar lite för mycket från sentida spionfilmer med den där "Silva"-scenen tillsammans med "Bourne på Waterloo Station" fast det är Salander på Arlanda och med en tvist tagen direkt ur "Mission Impossible III". Men det var snyggt och jag kände mig någorlunda underhållen.
norenorama
2019-06-23
100% missad casting, inte en person är ens acceptabel och inte ett uns som sina original varken till sätt eller utseende. Inte en karaktär från boken finns med i filmen, endast deras jobb och namn. Hela principen med att göra film från böcker är för att man får karaktärerna som är genomtänkta och funkar. Så har de bytt ut scener från boken med egna som dock inte funkar med karaktärerna så allt är totalt meningslöst. Hela plotten från boken är utbytt till den mest generiska tänkbara som man sett i 240 andra mediokra spion filmer. Nä fyfan, se inte denna om så för allt smör i småland. Till och med lika värdelös som den andra USA versionen The Girl with the Dragon Tattoo, kanske tom sämre, kommer nog inte kolla klart på skiten, 51 min får räcka.
StureStenhög
2019-05-05
Jag förstår inte varför de amerikanska varianterna av de här filmerna utspelar sig i Sverige, om de vill göra dem på engelska, så är det väl bättre att de förflyttar handlingen till USA. Då skulle vi ju slippa höra alla knaggliga svenska brytningar. Claire Foy är verkligen usel i huvudrollen, och hennes oidentifierbara accent är en central anledning till det. Å andra sidan är det ju en del av storyn att den svenska självgodheten kommer tillbaka och biter oss i röven, så det ville man kanske inte missa. I övrigt får vi en genomdum och hafsig handling, och en rejält fånig skurk. Lite dumunderhållning blir det åtminstone, men filmen tar sig själv på lite för stort allvar för att kunna bejaka det
2019-04-03
Men jösses vilken soppa! Utan kopplingar till milleniumtrilogin hade den nog fått en tvåa för den är rätt underhållande i sin kasshet och har ett par saker som är riktigt snyggt gjorda. Överlag känns filmen otroligt felcastad med Sverrir som Blomqvist som värsta exempel, men Stanfield är riktigt bra. Det mesta är dock bara för mycket, allting är uppvridet till 1000% och man har gjort Lisbet till någon form av superhjälte-vigilante som skippar rättvisa mot män som hatar kvinnor. Det hela känns mer som en Bourne-film än en Millenium-film och det gör mig förbannad hur allting gått till för att boken och filmen kommit till. Usch fy och blä. Hade gärna sett Stieg Larssons fjärde bok bli publicerad och filmatiserad, eller Fincher få chansen att göra bok 2 och 3. Detta är mest bara sevärt om en vill bli arg.
Zok
2019-04-03
Tycker den funkar bra. Mer action i jämförelse med tidigare filmer. Finchers film är dock bättre.