2.4

The Golden Child

Var tusende generation föds ett "perfekt" barn - ett barn som har medfödda magiska krafter som kan skapa lycka i världen. Nu har mörkrets makter kidnappat barnet och vill använda honom för sina egna syften. Den snabbkäftade privatdetektiven Chandler Jarrell blir anlitad för att hitta barnet.

Originaltitel The Golden Child
Regissör Michael Ritchie
Manus Dennis Feldman
Genre Action, Äventyr, Komedi, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Charles Dance, Eddie Murphy, Victor Wong, Charlotte Lewis (I), James Hong, Randall 'Tex' Cobb, Peter Kwong, Wally Taylor, Eric Douglas, Pons Maar, Shakti Chen, J L Reate, Tau Logo, Tiger Chung Lee

Skapad 2004-05-18 av Anonym
Handlar om ett ”perfekt” barn som enligt några munkar ska göra världen god och fredlig igen. Men pojken kidnappas en dag och enligt ett gammalt orakel är Murphy den enda som kan rädda honom. D...   Läs mer »

2019-05-02
Vill minnas att the Golden Child rankades som en katastrofalt usel film när den kom. Kanske berodde det på Murphys tidigare succéer och favoriter? Så här dryga 30 år senare har filmen fått mogna till sig och man kan se den med ett öppet nostalgiskt öga. Inte är den bra, men charmigt emellanåt. Det finns små likheter med den bättre Big Trouble in little china som kom samtidigt. Vore kul att höra Murphy recensera den här filmen idag.
Norpan0
2018-07-21
Svag tvåa... Ville se den igen efter 30 år av nostalgiskäl, men åh så dålig! Undrar egentligen vad jag tyckte om filmen när jag var fjorton... Minns att man tyckte Murphy var ganska rolig, men nä. Han är inte det minsta rolig, bara jobbig.
Raimo_1985
2018-06-08
Det är svårt att hitta riktigt roliga filmer med Murphy. Men det här är en riktigt rolig!
EvilNed
2018-01-13
Dålig på ett klumpigt sätt. Klumpigt klippt, dåligt koreograferade actionscener, ojämnt tempo, ojämn stämning (för att ge sig ut för att vara en lättsam actionkomedi så innehåller den även barnmord), fula sets som ser ut som en nöjespark, kanske de fulaste specialeffekterna jag någonsin sett och sist men inte minst så är Eddie Murphy totalt katastrofal i alla scener som inte bygger på hans komiska tajming. Killen KAN inte agera. Han kan leverera humor, men han kan inte leverera någon annan känsla överhuvudtaget.
2017-10-23
2016-11-11
Det här var en av favoriterna när man var grabb och jag tycker fortfarande den är bra. Helt klart en av Eddie Murphys bästa.
Fläskkäft
2015-03-03
Eddie Murphys åttiotalsfilmer ligger mig varmt om hjärtat, det blev liksom inte samma typ av filmer senare i karriären även om han fortfarande är lika rolig. Nåväl här bjuds vi på en ganska mörk film med satanister som vill döda ett barn och Eddie spelar den utvalde som ska rädda honom. Många roliga scener och situationer där det känns som om Murphy improviserar fram det mesta och det blir riktigt kul. Hans tajming, miner och härliga skratt är svårt att slå. Hela filmen känns åttiotal och det är en ljuv känsla. Grym filmmusik och ett lyckligt slut.
2014-11-04
Det fanns en tid då Eddie kunde göra filmer som höll sig över vattenytan och detta är ett bra exempel på en film som lyckas med det men inte mycket mer. Detta är ju inte precis Snuten i Hollywood eller 48 timmar. Dock helt OK. 2+
Ehrniz
2013-01-03
Murphy storspelar som i de flesta av hans 80-tals filmer.
m4e
2012-08-29
Även om den är lite skruvad rent formmässigt och svårt att se vem den riktar sig till då den bl.a. innehåller blodiga barnamord men känns som en gullig familjefilm.... så gillar jag den som fan. En av mina favoritfilmer när man gick i mellanstadiet, men nu får den en stark 3:a.