3.4

The Good, the Bad, the Weird

I 30-talets Manchuriet kommer tre koreanska banditer över en skattkarta. Snart slåss de inte bara mot varandra, utan även mot den japanska armén och ett gäng kinesiska frihetskämpar som härjar i öknen.

Originaltitel Joheunnom nabbeunnom isanghannom
Alternativ titel Nom Nom NomGood Bad Weird
Regissör Kim Ji-woon
Manus Kim Ji-woon, Kim Min-suk
Genre Komedi, Action, Äventyr, Western, 2000-tal
Skådespelare Jung Woo-sung, Lee Byung-hun, Song Kang-ho, Uhm Ji-won, Lee Cheong-a, Ryu Seung-su, Yun Je-mun, Hakuryu, Kim Kwang-il, Song Young-chang, Oh Dal-su, Ma Dong-seok

Skapad 2019-12-18 av ernils_l
Tre män möts under ett tågrån i det av Japan ockuperade Manchuriet. Av olika anledningar är de ute efter samma föremål – en karta tillhörande en japansk bankir – och när en av de tre männe...   Läs mer »

Zebulonm
2018-09-27
Riktigt skönt röj i denna rulle. Den e packad med action...
2016-12-24
Rätt så jobbig och rörig film som jobbar sig upp till en svag trea på slutet. Snygg inledning, många coola scener men en rätt så klen helhet. (7-/15)
Gigi1943
2015-01-30
Himla kul inledning med "tågrånet", full fart och med en charmig huvudperson genom hela filmen, tyvärr segade den mot slutet.
BrutusBeefcake
2014-03-07
3:a eller 4:a? Det är svårt för den är lite ojämn, lite för många onödiga scener som kunde ha skippats, såg versionen på 2.15 tim och det blev liiite för långt för en sådan här typ av film enligt mig, men å andra sidan är den ju EXTREMT underhållande under större delen av filmen och stadsuppgörelsen är första klassig matinè-action och jag blev riktigt jäkla imponerad, den scenen är helt klart 5/5. Goda skådespelarprestationer från samtliga där Lee Byung-hun lyser starkast. Tänkte ge den en 3:a men nej, jag ändrar mig och delar ut en 4:a. Mer western från korea tack!
Halofreak92swe
2014-03-05
Riktigt skön western/action! :) Bra tips från en kompis. Stark 3!
kolmodin
2013-08-20
Rörig och seeeeeg.
Mat1az
2013-05-15
Amerikansk western utförd i asiatisk kostym med inslag av martial arts i 30-talets Manchuriet. Regissören Jee-woon Kim kallar det själv för Kimchee Western, efter den kryddstarka koreanska maträtten med fermenterad kål. Det är ett intressant upplägg i en intressant omgivning med vackra miljöer. Takashi Miike var inne lite på samma spår med sin Sukiyaki Western Django (2007), men det är Jee-woon som verkligen sätter den asiatiska western på kartan. Actionscenerna är otroligt episka och underhållande. Den spektakulära ’’le grande final’’ var något av det bästa jag sett på länge. Musikvalet i filmen är rätt speciellt, men det passar bra till sammanhanget. Speltiden känns dock aningen för tung med sina 125 minuter, något som mer substans i storyn kunde ha lätta upp. Huvudkaraktärerna känns ibland som parodifigurer, men jag antar att det är det som är meningen. Det är inte en så seriös film som möjligtvis vissa vill att den ska vara, men jag gillar det. Jag vill helt klart se fler Kimchee Westerns som den här! Svag fyra.
Murvel48
2013-04-04
Sydkoreanerna är allt ena jävlar på att göra actionfiln.
ulpe01
2013-03-29
Den bästa koreanska western jag någonsin sett (ok, och den enda). Visst den är för lång, men det är underhållande och snyggt. En svag fyra.
Engravadlax
2013-02-10
Song Kang-ho är väl ganska rolig, men filmen är ganska rörig, och det ofta konstanta tempot blev så monotont att jag nästan somnade. Lee Byung-huns anakronistiska frisyr sticker i ögonen. Alla referenser till Leone känns dessutom lagom krystade; man tycker ju att en 2000-tals western borde kunna ha lärt något från den filmguden, men kinematografin blir aldrig mer än standard K-fare (vilket i och för sig kan vara ganska redigt, men aldrig i närheten av Leones bästa stunder). Lika påfrestande som underhållande. (5/10)