2.6

The Grandmaster

Historien om kampsportsmästaren Ip Mans liv. Från japanska ockupationer till revolutioner. Ip lever i ständig skräck för sin familjs välmående, men har alltid kampsportsstilen Wing Chun att hantera sina bekymmer med.

Originaltitel Yi dai zong shi
Alternativ titel The GrandmastersFirst Generation Master
Regissör Wong Kar-wai
Manus Wong Kar-wai, Xu Haofeng, Zou Jingzhi
Genre Drama, Action, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Tony Leung Chiu-wai, Zhang Ziyi, Chang Chen, Cung Le, Song Hye-kyo, Leung Siu-lung, Zhao Benshan, Julian Cheung, Wang Qingxiang, Zhang Jin

Murvel48
2021-02-20
Förtexterna var värda betyg 5 men sen sjönk det till en fyra. Filmen är en visuell upplevelse men är lite spretigt och osammanhängande
erosagape
2019-03-17
Riktigt bra och historiska händelser kom att ingripa i karaktärernas liv. Gillade de flesta striderna även om någon senare scen hade väl onödigt blodskvätt i förhållande till filmens tidigare mer estetiska benknäckande.
KyLLo
2018-08-13
Kinesisk kampfilm är inget som ligger mig nära om hjärtat. Det blir som oftast ointressant och långtråkigt.
Kajanus
2015-06-21
Stilistisk, avantgardistisk, art house-ig och spektakulär på en och samma gång. Tony Leung är fenomenal som Ip Man och Zhang Ziyi bedårande i sin brinnande närvaro. The Grandmaster är inte en film för alla, men den som öppnar dörren blir belönad.
Adoniram
2015-02-13
Visuellt och estetiskt helt enkelt lysande, men story och manus är rent bedrövliga. Synd på så rara ärter.
Gigi1943
2014-12-31
Håller helt med Sznax! Vacker och stilfull inledning.
jiemm
2014-11-02
Alltså jag gillar ju både Wong Kar-Wai och kungfu-filmer, men detta var ju bara trams. Trams med en hög budget.
norenorama
2014-06-18
Står inte ut med filmer som försöker vara coola men som bara gör saker töntigt nästan som parodi på bra saker.
WillyV
2014-05-13
Supersnyggt foto, dekor, slow-motion och sett till koreografin. Fina fighting/balettscener. Ziyi är ju underskön och Leung har karisman. Stark trea, men det är lite svårt att engagera sig så där jättemycket (trots att man tar i så man spricker för att få det episkt och känsloladdat).
pufred
2014-05-03
Väldigt snygg film. Snygga fightingscener, snyggt filmat, snygg scenografi osv. samt Ziyi Zhang som jag är typ kär i. Men har sett bättre av alla inblandade förut, samt att filmen Ip Man är överlägsen denna berättarmässigt och fightingmässigt.. Den här känns lite osammanhängande och ojämn. 3-