3.4

The Great Debaters

Filmen är baserad på den sanna historien om Melvin B Tolson, en professor på Wiley College 1935. I en tid av rasism inspirerade han studenterna till att vilja vara med i skolans debattlag som blev ett av de första att debattera mot ett lag med vita studenter.

Originaltitel The Great Debaters
Regissör Denzel Washington
Manus Robert Eisele
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Denzel Washington, Forest Whitaker, John Heard, Kimberly Elise, Gina Ravera, Jurnee Smollett-Bell, Jermaine Williams, Nate Parker, Denzel Whitaker

2022-06-09
En bra skidring av en tid som ingen kan vara stolt över, tyvärr. Hade inte någon vetskap om det här att tävla i debatt så det blev något nytt. Bygger på verklighet och verkliga personer så det blir automatiskt en historielektion, det gillar jag. Denzel är bra som vanligt.
svältaren
2020-12-05
Smörigt värre.
WillyV
2014-03-31
Ja, den är ju baserad på verkliga personer och händelser, så allas tjat om förutsägbarhet blir en smula överflödigt... Förbaskat fin, med smart manus och välgjord. Välspelat - men framför allt är detta retorisk finporr. Porn, I tell you!
karlmats
2013-07-31
Välgjord och håller intresset uppe bra hela vägen trots att min arma kropp och själ var fullständigt utsliten efter en fullsmockad flytthelg. Denzel är ju också en favorit så egentligen borde jag väl gilla det här mer. Dock har jag lite svårt för de för "rise above it all"-filmerna och den lillgamla jättebäbisen är inte så lite irriterande heller. Det känns som att jag tittar genom en glasskiva, konstant distanserad på nåt sätt. En stark 2a.
JohnMcClane
2012-10-25
Fantastisk film! Rekommenderar den verkligen, dock tappade filmen lite med dem där debatterna (som inte direkt är min melodi), men som självklart är den största meningen med filmen. Fantastiskt skådespel utav alla, Washington gör enligt mig sin bästa roll i denna filmen. En svag 4:a, väldigt bra :)
abnormal
2012-08-12
Typisk fyra, men egentligen alldeles för kliché och framförallt förutsägbar. Dock intressant och engagerande.
Xenox
2012-07-14
Denzels rolls känns som gjord för honom. Filmen är förutsägbar, men den är ändå sevärd.
ami86
2012-06-16
Sitter alltid och myser såna här filmer. Ja, de är rätt förutsägbara och följer en specifik formel (trots att de oftast är baserade på sanna historier), och allt är så tillrättalagt, men de är ändå jäkligt sköna. Detta var dessutom ett ämne som jag aldrig sett en film om, college-debattlag är ju ett ganska så Amerikansk och okänt territorium för mig, så på det viset var det också intressant. Denzel är priceless också!
Jonas77
2012-03-23
Klart sevärd.
AddeColciago
2012-02-27
Förutsägbar och med stora penseldrag av känslor, men rätt trevlig ändå. Denzels självförhärligande är intressant, men det är han värd.