3.2

The Greatest Showman

Den sanna historien om P.T. Barnum, cirkusdirektören och underhållaren som bland annat värvade svenska Jenny Lind för en berömd USA-turné år 1850.

Originaltitel The Greatest Showman
Regissör Michael Gracey
Manus Jenny Bicks, Bill Condon
Genre Drama, Romantik, Musikal, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Austyn Johnson, Cameron Seely, Keala Settle, Sam Humphrey, Yahya Abdul-Mateen II, Eric Anderson (IV), Daniel Everidge, Ellis Rubin, Skylar Dunn, Paul Sparks, Fredric Lehne

BjörnBandhund
2021-11-14
Visst finns det detaljer man gillar. Rent estetiskt är det en intressant skildring av hur ett barn skulle tänka sig 1800-talet, och skådespeleriet är stabilt. Men det blir för glassigt med alla dessa låtar! Dessutom känns handlingen inte helt fokuserad utan man hoppar lite som man tycker mellan olika trådar. Därför kan betyget tyvärr inte bli mer än en stark tvåa. 2+/5.
Körsbär
2021-04-03
Njaaa detta var inte min typ av film o att göra Jenny Lind till någon bad guy var jag inte ett så stort fan av. Hade lite högre förhoppningar på denna film än gospel med några simpla danssteg.
DrVergerus
2020-09-08
Man kan inte förvänta sig så mycket, men vilket hemskt porträtt av Jenny Lind. Har knappt något med henne att göra. Inte ett dugg likt, ser ut som en modern kvinna.
Illville
2020-04-27
Musiken nära nog en 5:a. Skådespeleriet en väl godkänd 4:a. Men storyn..? Okej då. En 4:a blir betyget trots allt med viss reservation.
Tonti
2019-10-13
Vilken travesti på Jenny Lind den här filmen levererar.
MsA
2019-08-13
Hugh Jackman och resten av skådisarna + musiken räddar denna från en 3:a. Jag hade dock velat veta mer om Barnum, hans politiska karriär osv. Manuset är svagt och för mycket sångnummer för min smak.
ulpe01
2019-08-02
"Den sanna historien..." HA! Hade det här varit en musikal om vem som helst förutom Barnum hade jag förmodligen gett den minst en fyra. Nu kan jag inte koppla bort allt jag lärt mig om den verkliga mannen och det får räcka med en trea trots suveränt skådespeleri och ett spektakel bara överträffat av "Moulin Rouge".
vonadel
2019-07-26
Det är ju musiken som gör denna film. Riktigt bra låtar. Gjorde sig helt ok i 4K också. 7/10
Starlette
2019-02-17
Så vacker. Jättesnygga nummer, toppenbra musik.
Teolinda
2018-12-30
Vacklar mellan två och tre. Snygg färgglad underhållning men tyvärr lite för platt, sentimentalt och ja... Väldigt amerikanskt med moralkakor som verkligen gnuggas in. Musiken är mycket välproducerad men en smula andefattig.