2.9

The Green Knight

När den väldige, mystiske Gröne riddaren konfronterar riddarna kring det runda bordet är det kung Arthurs modige, våghalsige systerson Sir Gawain som antar hans utmaning. Ett år senare ska de båda drabba samman igen. På väg till den ödesdigra återföreningen kämpar Gawain mot vålnader, jättar och tjuvar och möter en hemlighetsfull skön lady.

Originaltitel The Green Knight
Regissör David Lowery
Manus David Lowery
Genre Drama, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Dev Patel, Alicia Vikander, Joel Edgerton, Sarita Choudhury, Sean Harris, Kate Dickie, Barry Keoghan, Erin Kellyman, Ralph Ineson, Emilie Hetland, Anthony Morris, Megan Tiernan, Anaïs Rizzo

Djason
2022-06-11
Visst är den snygg men oj vilken drömsk smörja. Inte min påse chips.
adakrocky
2022-05-19
Tid jag vill ha tillbaka
Ful_fisk
2022-04-04
Men gud, varför har folk snackat upp det här sömnpillret? Här fanns egentligen ingenting som tilltalade mig, storyn och karaktärerna är helt oengagerande, den är helt obegriplig att läsa någon slags poäng eller budskap av, och den bara rullar på i ett gravallvarligt segt tempo som försöker vara konstnärligt men bara blir pretentiöst. I de snuskigare scenerna åkte skämskudden fram. Nä, detta är bland det sämsta jag sett från 2021. Det enda som någorlunda fungerade var väl foto (när det inte var så mörkt att man inte kunde se vad som hände!), ljudbilden och klippningen. Tekniskt kompetent alltså, men fullkomligt innehållslös och meningslös.
2021-09-20
Helt makalöst snygg och stämningsfull i mångt och mycket. Men tema och så är liksom inte så spännande eller intressant. David Lowery har verkligen inte imponerat på mig tidigare och det här är hans i särklass bästa enligt mig. Men han verkar inte riktigt på emotionella frekvenser som resonerar hos mig. Jag blir vare sig emotionellt engagerad eller intellektuellt stimulerad av hans verk. Iaf inte mer en bitvis. En stark trea är det dock, för det är aldrig tråkigt och det är makalöst drömskt och vackert. Men för tomt och ointressant för att bli mer.
Ghostface
2021-09-17
En drömsk atmosfär gör att filmen sticker ut och blir som bäst när filmen blir betraktad så snarare än att logiken måste stå pall. Det bästa hade varit en kombination och möjligtvis en huvudroll med en förändringskurva.
Teolinda
2021-09-12
Intressant filmupplevelse. Vackert att se på, suggestivt och med en massa trolldom, legend och sånt fint. Men jag har behov av att sympatisera mer med karaktärer för att inte tappa intresset.
KimEkberg
2021-09-07
både bra och dålig. hade förväntat mig en mer abstrakt filmupplevelse. vilar ju ändå ganska tungt på hjälteresan även om den har skalat av de flesta övriga element. känns mycket som en modernisering av jodorowskys mytbildning. estetiken lider ju av en viss slätstrukenhet till följd av design, teknik och casting.
Tonti
2021-09-06
I dig. Bästa storbudgetfilmen på bra länge alltså. Gillar att allt är så irrationellt ur en modern synvinkel, att Gawain är ganska misslyckad i det mesta och att berättarstrukturen bara maler på. Det bästa är väl när han precis drar iväg på resan och de första utmaningarna där. Mycket CGI förstås, ändå. Men en del finfina visualiteter. En slags konstig blandning mellan Rohmers Perceval och en mainstreamfilm som King Arthur.
amam
2021-08-28
Betydligt smartare och finare än jag väntade mig. Betydligt mer en konstfilm än bara en fantasyfilm, se den mer som en pjäs än en vanlig spelfilm så har du nog rätt inställning innan du ser den.
Engravadlax
2021-08-22
A24 och David Lowery. Ofc.