2.8

The Grifters

När småtjuven Roy Dillon vaknar upp på sjukhuset efter en misslyckad kupp, möts hans frånskilda mor Lilly och hans flickvän Myra. Både Lilly och Myra är hänsynslösa, självsäkra och spelar i en helt annan division än Roy när det gäller svindleri... och de är alltid på jakt efter nästa offer! Nu är frågan vem som lurar vem när Roy upptäcker att han är fångad i ett spel av passion och misstänksamhet!

Originaltitel The Grifters
Alternativ titel Svindlarna
Regissör Stephen Frears
Manus Donald E Westlake
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Annette Bening, John Cusack, Anjelica Huston, Xander Berkeley, J T Walsh, Charles Napier, Stephen Tobolowsky, Pat Hingle, Henry Jones, Gailard Sartain, Paul Adelstein, Jeremy Piven, Michael Laskin, Eddie Jones, Gregory Sporleder, David Sinaiko

myslas
2019-11-19
Finfin modern noir med fantastisk personkemi mellan huvudpersonerna. Alla är bra i sina roller men Bening är den som imponerar mest.
haajen
2018-05-30
Såg om denna och den är snuddande nära 5an. Becksvart neo noir med en briljant Huston och ett vattentätt manus gör detta till en cynisk höjdare.
Necross
2016-02-02
Mycket är bra här, men som helhet funkar det inte för högre än 2:a-betyget. Aningen för kallt, segt och tunn story,
Tonti
2015-10-04
Kul skådisar och några roliga sekvenser, men det mörka drag som alltmer tar förgrunden funkar inte riktigt. Den är som bäst när den är lite mer lekfull.
2014-10-01
Knappast värd att hyllas bara för att kända namn ligger bakom. Det här var smörja utan vare sig en riktig inledning eller slut. Vilka är dessa människor, varför händer vissa saker? Ett försök till modern noirkänsla kan jag se i eländet, men vad hjälper det? Tre bra skådisar som springer runt och hittar på saker utan att man egentligen vet varför.
bytat
2010-05-18
ett segt "jaha".
zevve
2009-11-30
Wow! Ruskigt bra skådespeleri ger en en obehaglig känsla. Funkar världen kanske så här "under slöjan"..? Plus också att våldet är så oerhört farligt genom filmen.
Lodger
2009-09-09
Konstigt nog så är den trist.
jonbo
2008-10-30
Måttligt underhållande, med en del långsamma partier. Cusack är dock nästan alltid sevärd.
jujju
2007-04-24
besviken som f_n blev jag.