Beskyddarna

När första världskriget bryter ut förändras även livet på hemmafronten på den franska landsbygden. Männen drar ut i krig och lämnar kvinnorna att sköta lantbruket och gården. När de inte längre klarar det på egen hand finns heller inga män kvar att anställa som hjälp. Istället faller valet på Francine. Hon visar sig bli en stor tillgång, men när en av sönerna återvänder hem blir han och Francine snart förälskade, vilket får hela arrangemanget att börja knaka i fogarna.

Originaltitel Les gardiennes
Alternativ titel The Guardians
Regissör Xavier Beauvois
Manus Xavier Beauvois, Marie-Julie Maille, Frédérique Moreau
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Nathalie Baye, Laura Smet, Cyril Descours, Olivier Rabourdin, Nicolas Giraud, Xavier Maly, Yann Bean, Iris Bry, Gilbert Bonneau, Mathilde Viseux, Marie-Julie Maille, Madeleine Beauvois

goeran
2019-01-24
Den svenska titeln Beskyddarna är för övrigt ganska missvisande och för nog tankarna åt fel håll; det är inte något gangsterdrama precis.
goeran
2019-01-24
Xavier Beauvois Les gardiennes från 2017 är ett tjusigt landsbygdsdrama som utspelas i Första världskrigets skugga; med handlingen förlagd till Limousin i Centralmassivets västra del. Otroligt vackert filmat och med strålande skådespelarinsatser; och då särskilt av Nathalie Baye i rollen som familjepatriarken Hortense och av Iris Bry i rollen som Francine. Betyg 4.
KimEkberg
2019-01-09
väldigt oengagerande och oengagerad film som ger träsmak i munnen såsom i baken.det man minns är när de skär med lie och när gubben gnuggar sina händer, resten känns väldigt torftigt lätt att glömma.
StureStenhög
2018-10-08
En stillsamt observerande film, men tyvärr lite för distanserat berättad för att jag på allvar ska bli engagerad i karaktärerna. Men jag finner den här tidsperioden intressant, och tidsskildringen är verkligen magnifik. Alltifrån visuella detaljer, till livet de lever på gården och karaktärer som beter sig på ett sätt som känns trovärdigt för den tid som skildras. Detta gör att filmen kändes klart sevärd, trots att den är väl långsam ibland