2.6

The Guilty

Efter att ha blivit involverad i en internutredning har polisen Joe Baylor förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När han får ett nödsamtal från en kvinna som säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning, hamnar Joe i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

Originaltitel The Guilty
Regissör Antoine Fuqua
Manus Nic Pizzolatto
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Jake Gyllenhaal, Riley Keough (röst), Peter Sarsgaard (röst), Ethan Hawke (röst), Adrian Martinez, Christina Vidal, Da'Vine Joy Randolph (röst), Paul Dano (röst)

Zaphod
2023-01-05
Vansinnigt frustrerande smörja.
HansMoleman
2022-11-30
Kort men ändå sevärd.
DiMMUBoRGiR
2022-08-08
Enkelt och engagerande. Röster och situationer via telefonen är överspelade och stör.
Abigor
2022-05-27
Betydligt sämre än originalet
Sheepy
2022-04-17
Sevärd lågbudget thriller som för tankarna till Insomnia.
Murvel48
2022-02-22
Det mest märkliga med den här filmen är att den otrevlige, oempatiske och nonchalanta skitstöveln till arbetskamrat och larmoperatör plötsligt går in till tusen procent för ett av fallen. Men visst är det en välspelad och spännande enmansshow.
bryngel
2022-02-08
Gyllenhaal briljerar i vanlig ordning. Utan honom hade filmen inte nått upp till en trea
2022-01-18
Schyst re-make. (9/15)
dlu
2021-12-23
Som att gå in på Aftonbladet utan adblocker. Se det danska originalet istället.
2021-11-09
Den danska förlagan är nog bättre men framförallt så tjänar den här filmen på att en ska vara lika ovetandes som huvudpersonen är. Gyllenhaal gör en utmärkt prestation som nog hade kunnat överglänsa förlagan om arbetet runt hade varit bättre. En sak som jag reagerat på är att många inte riktigt ser vilket gigantiskt jävla rövhål till kräk som Gyllenhaals karaktär är. Dels många som inte ser det och dels många som ser det men som tolkar filmen som för sympatiserande gentemot honom. Till en stor del tycker jag filmen handlar om att visa honom hur sjuk han är och att han måste börja ta ansvar för sitt beteende. Det förstörs dock lite av kommentarer som "broken people help broken people" vilket jag inte tycker är en bra poäng. En stabilstark trea som nog hade kunnat lyfta sig lite till om jag inte hade sett förlagan.