3.7

The Handmaiden

Under den japanska ockupationen i 1930-talets Korea anställs Sookee som tjänarinna åt den japanska arvtagerskan Hideko, som lever ett avskilt liv på en stor landsortsfastighet med sin dominante farbror. Vad Sookee döljer är att hon är en ficktjuv som rekryterats av en bedragare som utger sig för att vara en japansk greve. Meningen är att Sookee ska hjälpa honom att förföra Hideko så att han kan dra nytta av hennes rikedomar, men planen försätts i tvivel när Sookee och Hideko upptäcker oväntade känslor.

Originaltitel Agasshi
Alternativ titel Ah-ga-ssi
Regissör Park Chan-wook
Manus Park Chan-wook, Jeong Seo-kyeong
Genre Drama, Vuxenfilm, Romantik, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo, Jo Jin-woong, Moon So-ri, Kim Hae-suk, Lee Dong-hwi, Lee Yong-nyeo, Yoo Min-chae, Rina Takagi, Jo Eun-hyung

Sodastream
2023-10-13
Det finns bilder här som tillsammans med musiken skapar svindlande vackra scener, så pass att jag måste dra efter andan. Historien engagerar dock inte helt ut och hade nog vunnit på att vara kortare.
F-M-J
2022-04-16
Park Chan-wook är en av de nuvarande regissörerna att akta högt. Vilken film. Mycket stark fyra, smakar en bit av femman.
Murvel48
2021-11-28
En bra film på alla nivåer. Nära en femma.
bebbe63
2021-09-14
Snyggt filmad , fina erotiska scener.
mb_morgana
2021-08-15
Intressant idé och stundtals vackert men tråkigt i längden och med en hel del krystade vändningar som inte riktigt höll.
Bengt_a
2021-03-31
Grymt bra film. Lagom svår att hänga med i svängarna
naiiv
2020-12-12
Snygg, men lite gubbvarning.
karlmats
2020-06-06
Härligt att se Parks uppfuckade hjärna arbeta igen. Framför allt är det här en väldigt snygg film, Hidekos mansion känns otroligt påkostat och kameraarbetet är bländande. Man vet inte riktigt vart storyn ska ta en och även om man inte direkt gillar karaktärerna så följer man dem ändå med intresse. Kanske man skulle ha kapat 20-30 minuter och gjort det hela lite tightare, men det funkar bra så som det är också. Bra för stunden men inte riktigt så gripande som många verkar tycka, jag vet inte hur mycket av det här jag kommer att minnas på sikt, och att den klämmer sig in på topp 250 på IMDB är en stretch i min värld. En 3a kan den dock få, Sydkorea levererar igen.
92axha10
2019-06-27
Erotisk och gripande på alla nivåer
Tonti
2019-06-06
Klart bättre än Thirst som var det senaste jag sett av regissören. Bra driv och ganska fin relation.