3.5

The Hateful Eight

Prisjägaren John "The Hangman" Ruth transporterar Daisy Domergue genom ett vintrigt Wyoming, mot Red Rock där hon ska ställas inför rätta. Längst med vägen plockar de upp två främlingar: en före detta soldat som nu blivit ökänd prisjägare, och en man som utger sig för att vara Red Rocks nya sheriff. När en snöstorm sveper in över slätterna, bestämmer sig de fyra för att ta skydd i en raststuga uppe i bergen. Väl där möts de inte av ägarna, utan av fyra okända ansikten.

Originaltitel The Hateful Eight
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Western, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Samuel L Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demian Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern, James Parks, Channing Tatum, Dana Gourrier, Zoë Bell, Lee Horsley, Gene Jones, Keith Jefferson, Craig Stark, Belinda Owino

Skapad 2019-12-18 av AgnesPetter
The Hateful Eight (2015) var en besvikelse. Det verkar som om Tarantino kört fast, och nu bara går runt i cirklar. Som om han jobbar på rutin, och missar det viktigaste av allt: den där umpfh-fakt...   Läs mer »

Rwesterin
2019-07-01
Så nääära en 5a man kan komma. Fantastisk!
Jannebanan
2019-03-06
Ingen kan göra våld med finess som Tarantino. Han lyckas än en gång med att använda sig av gamla fina skådespelare som vi har lärt att älska genom åren, men som inte längre får så många stora roller. Jag tänker här framför allt på Bruce Dern. Som alltid är dialogen otroligt bra och denna gång är också fotot på topp. Det jag kan känna är väl egentligen bara att storyn är för tunn för att bära en sån här film, men på något sätt lyckas Tarantino med konststycket att få tittaren att inte bry sig om det, utan att i stället låta sig fängslas av underhållningen.
Schtellan
2019-02-19
Det var en överraskande twist med pungskytten! :)
TJ
2019-01-26
Bra cjord film om ett gång som utrotar varandra. Jag fattar inte idén. Kanske för att det är "underhållande"?
labi
2018-07-09
En svag fyra tack vare mästerlig dialog och lysande insatser av hela ensemblen som så när på de mindre rollerna som ex. Minnie och Judy som tar bort lite av magin. J J Leigh väl värd sin Oscarsnominering.
deswhip
2018-06-02
Tarantino lägger allt krut på sina färgstarka karaktärer. Det brukar han ju göra men den gången är det väldigt många karaktärer och liksom lite "over the top". Storyn är visserligen bra men väldigt simpel. Summan av alltihop blir väldigt god underhållning men tekniskt sett inget mästerverk.
bnw
2018-04-13
Den är rätt mycket som en långfilmslång utdragning av krogscenen i Inglourious Basterds. Jag klagar inte.
Bozze80
2018-03-21
Snyggt, välspelat och intressant/rolig dialog, som det brukar vara med Tarantino, men som film är nog det här bland det sämre han gjort tycker jag, blir aldrig riktigt intressant, trots att Samuel L. Jackson är smått fenomenal!
pufred
2018-02-12
Filmning, musik, skådespel är mycket trevligt i detta paranoida kammarspel, samt de underliggande kommentarerna om rasmotsättningar, slitningar efter inbördeskriget osv. Det som drar ner för mig är att den känns för Tarantinsk, med sitt övervåld och meningslöst tugg.
HansMoleman
2018-01-07
Bra som nästan alltid med Tarantino, även om den inte kommer upp i samma klass som Pulp Fiction, Kill Bill etc. Svag fyra.