3.5

The Hateful Eight

Prisjägaren John "The Hangman" Ruth transporterar Daisy Domergue genom ett vintrigt Wyoming, mot Red Rock där hon ska ställas inför rätta. Längst med vägen plockar de upp två främlingar: en före detta soldat som nu blivit ökänd prisjägare, och en man som utger sig för att vara Red Rocks nya sheriff. När en snöstorm sveper in över slätterna, bestämmer sig de fyra för att ta skydd i en raststuga uppe i bergen. Väl där möts de inte av ägarna, utan av fyra okända ansikten.

Originaltitel The Hateful Eight
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Western, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Samuel L Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demian Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern, James Parks, Channing Tatum, Dana Gourrier, Zoë Bell, Lee Horsley, Gene Jones, Keith Jefferson, Craig Stark, Belinda Owino

Skapad 2019-12-18 av AgnesPetter
The Hateful Eight (2015) var en besvikelse. Det verkar som om Tarantino kört fast, och nu bara går runt i cirklar. Som om han jobbar på rutin, och missar det viktigaste av allt: den där umpfh-fakt...   Läs mer »

Albion
2021-05-10
På typiskt Tarantinomanér berättas detta kammarspel i en orgie av vulgär dialog och explicit våldskavalkad som används flitigt på ett flitigt sätt för att förstärka en annars ganska tunn historia. Ett visst intresse fastnar hos mig men detta är inte min cup of tea så att säga. Betyget landar ändå in på en snäll svag 3;a, dvs 3-
KyLLo
2021-05-07
Visuellt snygg. Dels miljöer och scenografi, dels casting, kostym och smink. Däremot full av överspel. För att kunna bortse från det måste filmen vara förbaskat underhållande, men humorn är väldigt påklistrad och består främst av malplacerade oanständiga ord. Det är både omoget och onaturligt. Våldet känns inte heller avvägt.
Rele
2021-04-25
En inte så bra western. Tarantino har misslyckats totalt med manuset och regin. Några duktiga skådespelare lyfter betyget till en tvåa.
ledsenpirat
2021-04-24
Som en hämndvästern skriven på beställning av QT:s svarta suparpolare och som dessutom blev för lång. Aaaaltför lång. QT är bra på dialog och karaktärer, men det finns gränser för vad jag kan acceptera som trovärdigt och de är med råge överskridna tidigt i denna soppa.
Rwesterin
2019-07-01
Så nääära en 5a man kan komma. Fantastisk!
Jannebanan
2019-03-06
Ingen kan göra våld med finess som Tarantino. Han lyckas än en gång med att använda sig av gamla fina skådespelare som vi har lärt att älska genom åren, men som inte längre får så många stora roller. Jag tänker här framför allt på Bruce Dern. Som alltid är dialogen otroligt bra och denna gång är också fotot på topp. Det jag kan känna är väl egentligen bara att storyn är för tunn för att bära en sån här film, men på något sätt lyckas Tarantino med konststycket att få tittaren att inte bry sig om det, utan att i stället låta sig fängslas av underhållningen.
Schtellan
2019-02-19
Det var en överraskande twist med pungskytten! :)
TJ
2019-01-26
Bra cjord film om ett gång som utrotar varandra. Jag fattar inte idén. Kanske för att det är "underhållande"?
labi
2018-07-09
En svag fyra tack vare mästerlig dialog och lysande insatser av hela ensemblen som så när på de mindre rollerna som ex. Minnie och Judy som tar bort lite av magin. J J Leigh väl värd sin Oscarsnominering.
deswhip
2018-06-02
Tarantino lägger allt krut på sina färgstarka karaktärer. Det brukar han ju göra men den gången är det väldigt många karaktärer och liksom lite "over the top". Storyn är visserligen bra men väldigt simpel. Summan av alltihop blir väldigt god underhållning men tekniskt sett inget mästerverk.