3.6

Igelkotten

Paloma är en deprimerad elvaåring som beslutat att ta livet av sig när hon fyller tolv. Men hennes liv tar en ny vändning när hon lär känna ett par nya människor som bor i samma bostadshus: den slitna portvakterskan Mme Michel och den elegante japanen Ozu.

Baserad på romanen L'Élégance du hérisson av Muriel Barbery från år 2006.

Originaltitel Le hérisson
Alternativ titel The Hedgehog
Regissör Mona Achache
Manus Mona Achache
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Josiane Balasko, Garance Le Guillermic, Togo Igawa, Anne Brochet, Ariane Ascaride, Wladimir Yordanoff, Sarah Lepicard, Jean-Luc Porraz, Mona Heftre, Gisèle Casadesus, Samuel Achache

2017-10-26
kexchokladet
2017-05-28
Jag vet att man förväntas tycka om denna för den är ju sååå bra. Men detta är som ATT SE FÄRG TORKA!
KillerPutte
2015-11-29
(rek.4) Börjar mycket trevande men efter ca 30 min puttrar den igång. Sammanfattningsvis rätt beige historia.
mylar
2015-02-27
En film med så många katter kan inte gå fel. Det gör den inte heller. Likt en spinnande katt sprider den en härlig stämning i hela rummet och lämnar saknad efter sig när den helt arrogant lämnar oss i sticket.
mrhard
2014-09-22
vilken irriterande lillgammal jävel paloma är
ASSFACE
2014-05-24
Älskar Paloma. Vilken fantastisk unge!
Snah
2014-04-05
En igelkott, tre katter och en guldfisk. Gissa vem som är portvakten.
KlaraSofia
2014-02-01
Mysig film på många sätt, njutbar hela tiden. Det enda som jag retar mig på lite grann är att japanens intresse för portvakterskan redan från början känns så totalt kommet ur ingenstans. Det hade väl inte varit svårt att sätta dit en liten kort scen som ger någon slags hållpunkt till varför tycket uppstår, eller hur?
radikarl
2013-10-12
French fuckers.
Ihsahn
2013-04-15
Jag har inte läst boken, vilket antagligen är anledningen till varför jag gillade filmen. Lågmäld och fin, även om Paloma är allt annat än sympatisk.