3.8

The Hidden Blade

En samuraj räddar en kvinna från att bli dåligt behandlad i hennes gifta liv. Under tiden att en tyst romans utvecklas mellan dem utmanar hans korrupta överordnade samurajernas ära. Hans klan beordrar honom att döda en annan samuraj för att ha blivit korrumperad. Kan denna man av ära, som aldrig dödat, fullborda sin plikt?

Originaltitel Kakushi-ken: oni no tsume
Alternativ titel Ken Ogata
Regissör Yôji Yamada
Manus Yoshitaka Asama, Yôji Yamada
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Masatoshi Nagase, Takako Matsu, Hidetaka Yoshioka, Yukiyoshi Ozawa, Tomoko Tabata, Reiko Takashima

Engravadlax
2013-12-26
Mer tråkjidaigeki från Yamada. Denna hade iaf (lite) humor. Och asful CGI, lol.
hsimpson
2013-03-07
Lågmäld men engagerande. Vardaglig men storslagen. Välspelad, snyggt foto och vansinnigt vackra färger. Fyran är stark. Härligt!
amam
2008-10-17
Ja, vad ska man säga? Påminner starkt om regissörens tidigare film Twilight Samurai (som också är en lite bättre film tyckte jag). En fyra ändå då den är välgjord, vacker, bra skådisar och med en engagerande story.
menschenfeind
2008-08-07
Väldigt stark 4:a.
Yarbles!
2008-01-06
Mycket vacker film, ruskigt bra skådespelare! Filmen är som sagt långsam men den är precis så långsam som sig bör och inga scener känns för långa, eller utdragna.
hara1d
2007-04-11
den här filmen har verkligen allt, kärlek, action, korruption vänskap osv...
Kurosawafan
2007-01-15
Vacker och smäktande, lite för långsam (dvs långsamhet som inte lyckas vara intressant nog) för att vara mästerverk
dollet
2006-08-19
bra film, men jag vill inte ge den en 4a på grund av den lite för trögstartade inledningen
@ngeldu$t
2006-07-11
Ett mästerverk. Film nummer två i Yoji Yamada's samuraj triliogi är precis lika bra som den första filmen (Twilight Samurai)
Toshiro
2006-06-20
Mindre sorglig och mer hoppfull än When the last sword is drawn och Twillight samurai. Bra ändå.