3.5

Berättelsen om Bilbo Baggers resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug.

Originaltitel The Hobbit: An Unexpected Journey
Alternativ titel Bilbo
Regissör Peter Jackson
Manus Peter Jackson, Guillermo del Toro, Fran Walsh, Philippa Boyens
Genre 2010-tal, Äventyr, Fantasy
Skådespelare Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, James Nesbitt, Aidan Turner, Stephen Hunter, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Christopher Lee, Ian Holm, Elijah Wood, William Kircher, Dean O'Gorman, Lee Pace, Andy Serkis

Skapad 2019-12-13 av Newt
Peter Jackson har återvänt till Tolkiens Midgård. 10 år efter premiären av den första filmen i hans framgångsrika Sagan om Ringen-trilogi så är nu äntligen Hobbit: En oväntad resa här. Det...   Läs mer »

Skapad 2019-12-12 av Mihon86
Det var 2011 som jag först hörde talas om 48 fps och fick då intrycket att filmen kommer att få backslag i nacken för det valt. När filmen väl kom sedan så visade sig min gissning vara korrekt...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av rikirock
Första delen av en ny trilogi som handlar om Bilbos äventyr innan Frodo fick sitt stora uppdrag. Det handlar om Bilbo och hans äventyr till att hitta ringen och att hjälpa en grupp dvärgar att ta...   Läs mer »

zonk
2019-01-11
Mestadels tramsaction, och fångar inte precis boken, men det är en och annan snygg utsikt i varje fall.
päronanton
2018-10-01
En väldigt fin historia! Jag är ett sagan om ringen fan! Hobbit tycker jag inte är lika bra som sagan om ringen triologin men den är inte långt bakom. Har även läst boken Hobbit och filmen följer boken rätt så bra. Sen är Peter Jackson är otroligt begåvad regisörr, och både sagan om ringen och hobbit är otroligt vacker med sina miljöer. Musiken är mästerlig, ryser i hela kroppen! En stark fyra!
sodomiten
2017-12-16
Den sämsta av de tre filmerna enligt mig. Kanske för att den känns mer anpassad för en yngre publik än de som kom senare.
2017-09-19
Nja, de här filmerna är inge vidare. Det är inte som sagan om ringen trilogi precis. Det finns två saker som stör mig riktigt ordentligt i de här filmerna. Legolas som egentligen ska vara yngre i de här filmerna eftersom de utspelar sig före sagan om ringen. Här märker man ju att Orlando Bloom (Legolas) blivit "gammal" när han i själva verket ska vara yngre ytterst irriterade. Dels är det för mycket krig, strider i filmen vilket bara blir tröttsamt i längden och det inte blir utrymme för något annat!!
rejser
2017-08-25
Orkade faktiskt inte kolla igenom dom, å andra sidan skulle jag nog inte orka se igenom sagan om ringen trilogin heller. Läs böckerna
Kayuzuzu
2017-04-10
Mycket besviken. Jag har inte läst boken men Sagan om Ringen-filmtrilogin var 5:or rakt igenom för mig. Detta kändes som en barnfilm.
Norpan0
2017-02-24
Såg om denna film efter två år när jag skulle se alla tre filmerna, och har inte ändrat åsikt. Ganska trist film, stundtals dåliga effekter. Troligtvis mycket mindre budget än Sagan om ringen-trilogin. Enda gången den berörde mig och blev intressant är scenen med Gollum
Snah
2016-09-14
Habil underhållning. Förvånansvärt "oseg" för att dessutom vara extended edition.
deswhip
2016-08-12
Ska det här föreställa ett barnprogram eller? Vad är det för dj*vla trams?!!!
mr_magi
2016-02-22