The Host

Far och son driver ett litet matstånd vid floden Han. Ett stort vattenmonster går bärsärkagång på stranden. Odjuret trampar ner och äter upp ett antal människor och innan det ger sig av lyckas det få med sig sonens dotter med sig ner i vattnet. Familjens kamp för att hitta flickan är lång och dramatisk.

Originaltitel Gwoemul
Alternativ titel Guimul, Monster
Regissör Bong Joon-ho
Manus Baek Chul-hyn, Bong Joon-ho, Ha Won-jun
Genre Drama, Komedi, Action, Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Scott Wilson, Byun Hee-bong, Bae Du-na, Park Hae-il, Lee Jae-eung, Ko Ah-sung, Lee Dong-ho, Yun Je-mun, Oh Dal-su (röst)

Skapad 2019-11-09 av crawler
En vanlig sommardag i Seoul. Längs Hanflodens banker rör sig en sävlig massa flanörer. På gräset sitter picknickande belåtna och njuter av solen. Den lilla familjeägda restaurangen säljer kal...   Läs mer »

karlmats
2023-12-05
En film som inte riktigt vet vad den vill vara. Tonen blandas hejvilt mellan skämt och allvar och det är många spretiga stories som ska knytas ihop. I centrum står naturligtvis det här åbäket till monster som faktiskt är ganska snyggt gjort, människorna är desto svårare att känna nånting för. Det är väl den lilla flickans scener som känns mest spännande, men jag hade förväntat mig mer av Bong Joon-ho. Det kan inte bli annat än en 2a.
Sheepy
2022-12-11
Helt okej inom sin genre, tyvärr är det inte en genre som jag känner något särskilt för. Jag uppskattar dock vinkningarna till verkliga händelser såsom inledningen och ”agent yellow”.
baba_jaga
2022-12-04
Ganska rolig, inte alls läskig. I am entertained
djonipony
2022-06-02
Vet inte om målet är att den ska vara spännande el rolig, men oavsett misslyckas den då den inte är något av dem. Svaga specialeffekter, väldigt mycket överspel och varför har killen från Parasite, som var typ 40 här, blonderat hår som någon tolvåring? Enda behållning som ev fastnar i minnet är att vi fick se molotovcocktails i sojuflaskor. I slow motion dessutom.
2021-04-28
Omtitt för första gången sen den var ny. Gillade den då, men störde mig på det typiskt asiatiska känsloutspelen osv. Nu höjs betyget ett snäpp. The Host har mognat till bra och det är egentligen bara effekterna som känns daterade. Det här är klart en annorlunda monsterfilm.
myslas
2020-06-20
Nä, den här är inte heller bra. Bong Joon-ho är helt enkelt inte min typ av filmskapare.
Tonti
2020-04-03
Sjukt, hade visst sett den här och glömt bort det helt. Tyckte karaktärerna var bekanta men trodde bara jag sett en trailer eller nåt. 13 år senare...
Zebulonm
2018-10-02
En av de bästa monsterfilmerna jag sett.
apmannen
2018-02-24
Det hemliga tricket är att se denna packad. Given femma.
jlam
2017-04-22
Utmärkt och kreativ monsterfilm som kan mäta sig med Spielbergs bästa. Regin är mästerlig, fotot är mästerligt och idéerna smarta så man imponeras mest hela tiden, när andra filmer hade fallit till genreklyschor. Skepticismen på ft förstår jag inte alls?