2.7

The House of the Devil

Samantha är en ung kvinna som behöver pengar och går därför med på att vakta ett hus och en gammal dam en natt åt ett skumt par. Snart börjar hon oroa sig över att allt inte är som det ska och upptäcker mycket riktigt att onda makter bor innanför väggarna.

Originaltitel The House of the Devil
Regissör Ti West
Manus Ti West
Genre Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Jocelin Donahue, Tom Noonan, Mary Woronov, Greta Gerwig, Dee Wallace, Brenda Cooney, Mary B McCann, John Speredakos, AJ Bowen

StureStenhög
2021-12-21
Här har man verkligen lyckats återskapa det tidiga 80-talets slasherfilmer på ett snygg och övertygande sätt. Visste man inte vad man kollade på så skulle man nog lätt kunna bli lurad att tro att det här faktiskt var en film från den eran. Jag gillar också att man lägger så mycket tid på uppbyggnaden, problemet är dock att det man bygger upp till aldrig blir speciellt intressant, och filmens avslutande del är även dess svagaste. Både bättre karaktärer och bättre story hade behövts för att jag skulle kunna uppskatta det här. Nu känns det som att man visar upp att man kan göra en bra film, men väljer att inte göra det
henrikj
2020-09-30
Märkligt haussad. Visst, det är charmigt att spela in i 15mm och försöka efterlikna 80-talets slasherfilmer men den halvt snygga uppbyggnaden slarvas ändå totalt bort i fånigt effektsökeri som blir närmast löjeväckande.
kanemura
2020-06-12
Tempot är, som många påpekar, rätt långsamt men jag tycker det är bra och bygger upp stämningen bra. Just bristen på uppbyggnad är ju ett stort problem med många nya skräckfilmer och därför tycker jag det gagnar den här 70-talshomagen att ha långsam uppbyggnad. Ti West gör sällan bort sig.
2017-12-22
Den här filmen var inge bra...
Tatty
2017-02-28
Så dålig!
Dele
2016-11-24
En relativt bra, men t.o.m. lite väl lång uppbyggnad som mynnar ut i en ganska tråkig upplösning på standardmanér. Betygstvåan är dock stark.
per_automatik
2016-11-01
det känns 70/80 taligt, det gillar jag, annars är det presis som anticosmicdawn säger "det är också en timme och en kvart av ingenting som leder upp till en kvart av: ingenting."
92axha10
2016-09-11
Trevlig liten indie-film som bygger upp stämningen bra och slänger inte allt mot en på en gång.
magusmörk
2016-05-29
Swing and a miss
Murvel48
2016-04-23
En otroligt tråkig film, helt enkelt.