3.2

The House That Jack Built

Berättelsen utspelar sig i 1970-talets USA där vi följer den överintelligenta Jack genom fem incidenter som präglar hans utveckling som seriemördare. Filmen berättas ur Jacks perspektiv ur vilket han betraktar varje mord som ett konstverk, samtidigt som hans dysfunktionella läggning ger honom problem med omvärlden.

Originaltitel The House That Jack Built
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier
Genre Skräck, Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers, Osy Ikhile, David Bailie, Robert Jezek, Christian Arnold, Yu Ji-tae, Johannes Kuhnke, Jerker Fahlström, Marijana Jankovic, Emil Tholstrup

Spook
2020-01-12
sämst av det jag sett från lars von trier.
Roswall
2019-11-15
Var svår att se, för jobbig för min del. Glimtar till med en del intressanta reflektioner, som ibland känns gymnasiala. Kanske mest intressant som en metafor över Von Triers eget skapande.
2019-11-01
När man precis kände att film om seriemördare hade fastnat i sin utveckling så kommer ingen mindre än Lars Von Trier och rör om i grytan. Med en duktig Matt Dillon i huvudrollen som just seriemördare tar han med oss på en resa i det mänskliga psyket. Detta är konstnärligt, brutalt, obehagligt, intensivt, spännande, skrämmande, underhållande, fascinerande, cyniskt, provocerande och riktigt sevärt. En film som stannar kvar i tanken och utmanar densamma. 4-
LacombeLucien
2019-10-16
Ren perfektion.
myslas
2019-08-06
Svårt att missta för något annat än en film av von Trier. Som vanligt av väldigt hög klass.
LacombeLucien
2019-04-20
Den vackraste och mest infernaliskt operetta, poetiska film som gjorts sedan Pasolinis sista mästerverk.
Jannebanan
2019-03-21
Djup, snygg och välspelad! Matt Damon fullständigt lysande i rollen och Von Trier fläskar på med brutaliteter. Har svårt att förstå att folk faktiskt har lämnat biosalongen när denna visats, då det finns en rejäl dos av svart humör genom hela rullen, vilket i mitt tycke ger balans till de brutala scenerna.
Tonti
2019-03-18
Lite väl cynisk för min smak, även om slutet bjuder lite poetisk rättvisa. Bitvis skickligt gjord och Dillon är faktiskt kongenial, men det är ändå mest ett varför över hela projektet.
Ful_fisk
2019-03-17
Stämningfull och mörk film av von Trier, men inte en av hans bästa. Den brister lite på tempot, som var lite lågt. I övrigt fungerade det mesta dock riktigt bra. Skrämmande och fascinerande, med intressanta tankar om konst, våld, mänskligt psyke och allt möjligt. Fint spelat av Dillon och Ganz.
Molestaire
2019-02-04
Härligt lekfull gore och bisarrheter i historien. Lyfter aldrig hela vägen, men ett avslut som grundar för fin efter-bion-diskussion uppskattas!