3.1

The House That Jack Built

Berättelsen utspelar sig i 1970-talets USA där vi följer den överintelligenta Jack genom fem incidenter som präglar hans utveckling som seriemördare. Filmen berättas ur Jacks perspektiv ur vilket han betraktar varje mord som ett konstverk, samtidigt som hans dysfunktionella läggning ger honom problem med omvärlden.

Originaltitel The House That Jack Built
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier
Genre Drama, Kriminalare, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers, Osy Ikhile, David Bailie, Robert Jezek, Christian Arnold, Yu Ji-tae, Johannes Kuhnke, Jerker Fahlström, Marijana Jankovic, Emil Tholstrup

MovieNerd
2020-06-14
Mycket bra, onödigt våldsam emellanåt men överlag är detta en riktigt bra Von Trier.
2020-05-18
Att Von Trier faktiskt lyckas provocera tittaren och ta ut svängarna numera ska han ha cred för. Dillon stjäl såklart showen här och gör det bra som rubbade Jack. Knappast en ordinär seriemördarfilm och absolut inte en film som kräver popcorn. Hade dock önskat ett annat slut.
Spook
2020-01-12
sämst av det jag sett från lars von trier.
Roswall
2019-11-15
Var svår att se, för jobbig för min del. Glimtar till med en del intressanta reflektioner, som ibland känns gymnasiala. Kanske mest intressant som en metafor över Von Triers eget skapande.
2019-11-01
När man precis kände att film om seriemördare hade fastnat i sin utveckling så kommer ingen mindre än Lars Von Trier och rör om i grytan. Med en duktig Matt Dillon i huvudrollen som just seriemördare tar han med oss på en resa i det mänskliga psyket. Detta är konstnärligt, brutalt, obehagligt, intensivt, spännande, skrämmande, underhållande, fascinerande, cyniskt, provocerande och riktigt sevärt. En film som stannar kvar i tanken och utmanar densamma. 4-
LacombeLucien
2019-10-16
Ren perfektion.
myslas
2019-08-06
Svårt att missta för något annat än en film av von Trier. Som vanligt av väldigt hög klass.
LacombeLucien
2019-04-20
Den vackraste och mest infernaliskt operetta, poetiska film som gjorts sedan Pasolinis sista mästerverk.
Jannebanan
2019-03-21
Djup, snygg och välspelad! Matt Damon fullständigt lysande i rollen och Von Trier fläskar på med brutaliteter. Har svårt att förstå att folk faktiskt har lämnat biosalongen när denna visats, då det finns en rejäl dos av svart humör genom hela rullen, vilket i mitt tycke ger balans till de brutala scenerna.
Tonti
2019-03-18
Lite väl cynisk för min smak, även om slutet bjuder lite poetisk rättvisa. Bitvis skickligt gjord och Dillon är faktiskt kongenial, men det är ändå mest ett varför över hela projektet.