The Housemaid

Eun-yi anställs som husa i en överklassfamilj. Hon påbörjar en affär med mannen i familjen, vilket får mörka konsekvenser. Remake av filmen med samma namn från 1960.

Originaltitel Hanyo
Alternativ titel Ha-nyeo, Hanyeo
Regissör Im Sang-soo
Manus Im Sang-Soo
Genre Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Seo Woo, Lee Jung-jae, Moon So-ri, Jeon Do-yeon, Ahn Seo-hyeon, Yoon Yeo-jeong, Jeon Shin-hwan

RustyFilm
2021-07-03
Redan i inledningen märks Im Sang-soo’s konstnärliga ambitioner detta med både mycket begripliga men också obegripliga bilder från en Sydkoreansk stadsgata, snyggt. Snart byts miljön till en mer sofistikerad sådan hos en tok rik sydkoreansk familj. Emellertid bibehålls den konstnärliga ambitionen fram till sista bildrutan. Ett udda kärleksdrama lite utöver det vanliga.
Zebulonm
2018-10-04
Tycker det är en fyra ända fram till slutet som är ett antiklimax o sänker betyget ett snäpp...
Galivan
2016-08-23
Den var ju helt lysande nästan hela vägen, fattar inte hur man kunde förvalta det man byggt upp så dåligt. Den har en speciell stil och avspänt agerande av rollkaraktärerna. Mycket bra foto och mycket sympatisk huvudroll av Jeon Do-yeon.
Albion
2016-07-21
Filmen börjar lite fräckt med snygga miljöbeskrivningar som taget ur en dokumentär om koreansk streetfood men det vänds snart till något annat. Det är överlag en snygg film som har en speciell atmosfär men man tröttnar lite på den efterhand som filmen puttrar på i ganska långsamt tempo. Ganska okonventionella kameravinklar filmen igenom. Betyget blir en 3;a
okidoki
2016-07-18
Bra tempo. Snopet händelseförlopp.
Lunatisk
2016-07-16
Så jävla sofistikerad.
Dele
2015-04-03
Visuellt stilig mörk thriller med fin musik och intressanta paralleller. Starka slutscener, och stark betygstrea.
2013-07-08
Otroligt vacker! Jag tycker även om berättandet och att spänningen byggs upp långsamt, men det blir för lite spänning och dramatik för att vara en thriller.
advesperascere
2013-06-27
Stämningen finns där, och överklassmiljöerna. Den har helt klart sina kvalitéer. Men i slutändan är händelseförloppet lite för slätstruket och stereotypt, tyvärr.
annihilat0r
2013-06-06
"Hanyeo" är en intressant thriller från sköna Sydkorea. Finstämd, med härligt långa sekvenser. En mörk, oförutsägbar och lite galen film om en förmögen familj som anställer en ny barnflicka. Visuellt strålande, men kanske inte så skrämmande som man hade kunnat önska. Mörkret finns där, ja – men det känns mer intressant än farligt. Men att en film framstår som intressant är ett underskattat fenomen. Det är ju ett fenomen som får filmer att bli levande.