2.5

The Humans

I en nergången lägenhet i Manhattan får vi följa familjen Blake som samlas under en kväll för att fira Thanksgiving. Medan mörkret faller utanför den nergångna byggnaden hörs mystiska ljud bakom väggarna och familjens spända relationer ställs på sin spets.

Originaltitel The Humans
Regissör Stephen Karam
Manus Stephen Karam
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Richard Jenkins, Jayne Houdyshell, Amy Schumer, Beanie Feldstein, Steven Yeun, June Squibb

Phyx
2023-08-20
Snabbspolade igenom. Bra sätt att bränna 500k i filmbudget.
Adeoo
2023-02-26
Tycker att det är en bra film av ganska många anledningar. Snyggt foto och jag gillade verkligen ''show, don't tell'' som filmen gav. Richard Jenkins levererar bäst men de andra gjorde också bra ifrån sig, till och med Amy Schumer som jag inte är ett fan av försvann och jag såg bara personen hon spelade. Stark 3:a.
Anoxia
2022-02-20
En kort liten berättelse om misär. Otroligt snyggt filmad och karaktärerna känns äkta. Tyvärr känns den ändå lite tunn, och ger inte alls samma extremt deppiga känsla som den liknande filmen Happiness. Feelgood är det iaf inte, och tyvärr känns den i slutet ganska meningslös. Väldigt snyggt slut dock, och gillar den lilla sekvensen som spelar ungefär som en skräckfilm, nog den snyggaste "realisationen" av en panikattack jag sett. Otrolig potential i denna filmen, men tyvärr var det inte riktigt tillräckligt.
2022-02-05
Det är väl egentligen inte dåligt det här, men jag hade svårt att hitta något av riktigt värde i den. Det är ett gäng karaktärer som är lågintensivt osympatiska mot varandra, ofta på ett sätt som kan kännas realistiskt, men utan att det någon gång känns speciellt intressant. Här och var finns det bra dialog och vissa trådar med potential, men varför jag ska engagera mig i den här familjen står aldrig riktigt klart. Kameraarbetet gillade jag inte heller, det blir för distanserat, men jag kan uppskatta hur de etablerar och ger lägenheten en personlighet som de kan använda sig av i berättandet. Så jag led väl inte av att se det här direkt, men allt blir bara en axelryckning