3.4

The Hurt Locker

I krigets kaos tvingas en bombstyrka på uppdrag i Irak till en farlig katt-och-råtta-lek i en stad där alla skulle kunna vara fienden och allt skulle kunna vara en bomb.

Originaltitel The Hurt Locker
Regissör Kathryn Bigelow
Manus Mark Boal
Genre Drama, Action, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Jeremy Renner, Christian Camargo, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Guy Pearce, Ralph Fiennes, David Morse, Evangeline Lilly, Nabil Koni

Skapad 2019-11-09 av mageek
The Hurt Locker handlar om ett gäng soldaters liv i Irak. De jobbar med att desarmera bomber, ett livsfarligt jobb som sätter deras liv på spel varje dag. När deras gruppchef dör under ett uppdra...   Läs mer »

Sheepy
2022-04-22
Tekniskt och dramaturgiskt välgjort men jag känner mig aldrig personligt engagerad eller indragen i handlingen.
Rele
2021-07-05
En bra krigsfilm. Soldaternas liv i ständig livsfara och hårt psykiskt påverkan under kriget har regissören Kathryn Bigelow lyckats få med väldigt tydligt. Renner och några andra skådespelare gör gedigna rollprestationer. Jag ger en stark fyra.
therion82
2018-10-07
Jobbigt skakig filmning. Oseriöst oseriösa soldater.
BenStiller
2018-02-12
Stark film om krigets inverkan på soldaternas psyken. Spänningen hålls uppe hela tiden, känns nästan som man själv är närvarande l vissa scener. Fina skådespelarinsatser rakt igenom. Ger filmen en 4:a.
Starkbröl
2017-01-13
Bra, engagerande film som känns längre än den är (men inte på ett negativt sätt). Mycket hög spänningsfaktor.
lejt
2016-05-26
Alltså wtf? Trodde denna film skulle vara bra och så är det så fruktansvärt töntig/lam/oengagerad - ja, sämst? Känns som en gammal western, som utspelar sig i Irak, whyyy? Skämskudden genom hela filmen. Är helt mållös.
Brouhaha
2015-08-31
USA! USA! USA! Jänkarna visar återigen att de är bäst i världen.
2015-01-01
Inte en film som skulle fått en Oscar för bästa film från mig även om den väcker och håller vid liv ett intresse för både historia och karaktärer hos mig. Med tanke på ämnet och ett svagt filmår så kan jag dock förstå att filmen tog hem Oscarn för bästa film. 3+
booby
2014-11-08
Autentisk men stapplar framåtgåendes. Jag gillar inte Renner även om han gör en bra insats.
lrenner
2014-10-21
Svag fyra. Renner är verkligen stöpt i lovable suicidal dick-mallen, vilket drar ner lite på helheten.