3.4

The Imaginarium of Doctor Parnassus

Dr Parnassus leder ett resande teatersällskap, som är mer än vad det synes vara, tack vare en gammal överenskommelse med Mr Nick, djävulen själv. Priset är dock högt, hans dotter Valentina, och i en desperat jakt att slippa undan, anlitar Dr Parnassus bland annat Tony, som träder in i Parnassus parallella drömvärld. (Heath Ledger gör sin sista roll som Tony i filmens "verklighet", i drömvärldarna spelas Tony av tre andra skådespelare.)

Originaltitel The Imaginarium of Doctor Parnassus
Regissör Terry Gilliam
Manus Terry Gilliam, Charles McKeown
Genre Äventyr, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrell, Christopher Plummer, Tom Waits, Andrew Garfield, Lily Cole, Paloma Faith, Peter Stormare, Verne Troyer, Montserrat Lombard, Cassandra Sawtell

Skapad 2019-12-22 av horvendile
Det var inte med enbart positiva förväntningar jag tog mig till biografen för att se The Imaginarium of Doctor Parnassus, och det berodde inte bara på att jag skulle behöva dela salongen med en m...   Läs mer »

Starkbröl
2022-08-15
Man letar hela tiden efter något smart i den fantasirika scenografin och storyn, men jag hittar inget speciellt tänkvärt; om det är en allegori om berömmelse och de val som följer är det en luddig sådan, om det handlar om materialism kontra spiritualism är det ännu värre och går förlorat i fantastiska detaljer. Bra skådespeleri och regi och Heath Ledgers död under produktionen har hanterats bra. Omöjlig att ge lägre än tre men omöjlig att ge högre också.
Podpolkovnik
2020-10-25
Finstämd film med intressant scenografi.
2020-08-17
Väldigt Gilliamsk och rätt småtrevlig... Men vacklar ändå på godkänd-betyget. Det kanske bara blir för mycket av allt? Eller snarare, storyn verkar inte riktigt vara på väg mot någon egentlig poäng. Jag förstår t ex inte alls vad man skulle tycka om Heath Ledgers figur, ifall han skulle vara hjälten eller en slags moraliskt korrupt figur... Det fick jag aldrig ordning på, vilket gjorde slutet väldigt virrigt. Men Tom Waits är ju lysande i sin diaboliska roll, förstås! Det vacklar mellan godkänt och inte godkänt, men jag landar till slut på godkänt.
2016-11-12
Långt över förväntan!
AlbinWesley
2015-10-04
Jag är mycket förtjust i hur Gilliam gång på gång hittar utmärkta filmidéer att bepröva sin egensinniga surrealism på. Nu tar han det ytterligare ett steg genom metanivåerna. Jag kan således inte låta bli att se bitar av ett mästerverk även här, liksom i nästan alla Gilliams filmer. Men det håller inte hela vägen, och berättelsen som sådan är bra mycket mindre intressant än vad som fyller den.
2015-01-03
Terry Gilliam är inte direkt den jämnaste regissören i filmvärlden. Samtidigt finns det alltid något som glädjer i alla hans filmer och som gör att man inte vill vara utan honom. Denna filmen hamnar någonstans i mitten, den varken glädjer eller förargar mig. Jag kommer inte återvända till denna film även om jag verkligen gillade Johnny Depps lilla del i filmen. Den mannen har en otrolig karisma. 2+
Kuddz
2014-12-11
Riktigt intelligent film. Framförallt manuset och fotot var helt fabulösa. Vissa regival och skådespelarinsatser kan ifrågasättas. Smått kaotisk, men jag gillar det. Klar 4/5.
Almgren
2014-03-01
Fina effekter och bra skådespelare men handlingen är ju totalt ointressant.
2013-11-28
En mäktig filmsaga med fantastiska miljöer och underbar scenografi. Lite som Big fish, Kalle och chokladfabriken och Sagan om ringen, men ändå inte. Den känns rysk, tycker jag. Bra skådespelare, även om det främst är det visuella som utmärker filmen. Det enda jag saknar är ett riktigt bra manus, för det blir för spretigt för min smak. Jag har många gånger klagat på försök till att göra teater på film för att det blivit platt och för att man inte utnyttjat möjligheterna. Nu får jag för en gångs skull ge beröm för att man lyckats med det. En svag fyra.
92axha10
2013-11-16
två timmar underhållning. Surrealism och Gilliams speciella stil gör detta till en ren fröjd. Häftiga miljöer och mycket roliga karaktärer.