2.9

The Informant!

Amerikanska regeringen försöker sätta dit ett stort bolag för kartellverksamhet med hjälp av deras egen vice-vd, informatören Mark Whitacre.

Originaltitel The Informant!
Regissör Steven Soderbergh
Manus Scott Z Burns
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Matt Damon, Melanie Lynskey, Scott Bakula, Joel McHale, Ann Dowd, Thomas F Wilson, Tom Papa, Rick Overton, Allan Havey, Patton Oswalt, Scott Adsit, Eddie Jemison, Clancy Brown, Arden Myrin, Tony Hale, Andrew Daly, Tom Smothers

Solidus
2018-01-20
Jag såg filmen 2010 och var tyvärr inte imponerad av filmen som då var en seg upplevelse. Nu, åtta år senare, gav jag den en ny chans och jag måste ta tillbaka allt negativt jag har sagt om "The Informant". Matt Damon gör sin bästa insats som skådespelare och historien är galet absurd. Den lögn som vår huvudkaraktär börjar med växer och växer och till sist göra det nästan ont att se ur komplicerad den blir. Jag måste även hylla musiken som bidrar till filmens absurda känsla. Är det här en komedi? Ja, men ändå nej. Det är inte en renodlad komedi, utan humorn speglas i Damons karaktär och hur snabbt han hittar på den ena galna lögnen efter den andra och får det låta så trovärdigt. En historia som rekommenderas varmt!
ulpe01
2016-12-28
Det kan krävas lite extra att följa med i svängarna när huvudpersonen inte är helt tillförlitlig i sitt berättande. Underhållande och välgjort, gränsar till en fyra.
nilsy00
2016-09-18
Den är riktigt rolig. Den går inte för de lätta skratten med folk som ramlar utan instället ÄR huvudpersonen ett levande skämt hela han, och han lurar all han möter och sig själv.
XJR
2016-01-02
Det hade kunnat bli ett bra drama (för någon komedi är det definitivt inte) men det blir bara segt och en massa snack. Om som påpekats tidigare, musiken är totalt fel! Väljer mellan etta och tvåa här, det blir en tvåa tack vare att Damo gör sitt bästa.
okidoki
2015-01-07
Hade lite svårt att hänga med i svängarna. Gillar verkligen Damon.
2014-12-31
Kombinationen Matt Damon och Soderbergh fungerar verkligen bra och jag njuter över hur Matt Damons karaktär blir mer och mer intressantare och fascinerande ju längre filmen går. Jag skrattar inte rakt ut av glädje men jag bär med mig ett leende genom filmen. Detta var för mig verkligen en sevärd film som förtjänas att den ges sin tid för även om den inte kommer hamna i facket över filmer som kommer stå tiden an så är den här och nu en liten pärla, en lågmält underhållande sådan. 4-
krissjol
2014-02-11
Välgjord
92axha10
2014-02-09
Det gäller att ha huvudet på skaft här när Soderbergh berättar den sanna historien om Mark Whitacre. Jag hängde inte med i alla svängar men historien är fortfarande väldigt intensiv och intressant. Bra porträtt av Damon men det känns samtidigt som att filmen kunde vara lite mer strukturerad.
lancell
2013-07-20
Gillar handlingen men det känns som en 5-åring har gjort låtvalet till filmen, och monologerna som huvudpersonen gör är bara röriga ibland. Istället för att klassa det för komedi så borde dom riktat in sig på att det faktiskt är drama.
yrkeschaufföre
2013-05-04
Jag tycker att den är rörig, och då har jag ändå sett den innan.