3.4

Förolämpningen

I nutida Beirut leder en oproportionerligt uppförstorad förolämpning till att den kristna libanesen Toni och den palestinska flyktingen Yasser möts i domstol. Hemliga sår rivs upp och traumatiska avslöjanden görs när rättegången blir till en mediecirkus som tvingar Toni och Yasser att omvärdera sina liv och fördomar.

Originaltitel L'insulte
Alternativ titel Qadiat raqm 23Case No. 23The Insult
Regissör Ziad Doueiri
Manus Ziad Doueiri, Joelle Touma
Genre Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Adel Karam, Kamel El Basha, Camille Salameh, Diamand Bou Abboud, Rita Hayek, Talal Jurdi, Christine Choueiri, Julia Kassar, Rifaat Torbey, Carlos Chahine, Nabil Koni

HerrNenne
2019-11-03
Jag gillar ju rättegångsfilmer så det räddar not mitt intresse lite, men annars tycker jag det var lite för långt och lite för verkligt.
mammene
2019-03-10
Att göra en höna av en fjäder brukar man säga, och i första anblicken kändes det så. Men under filmens gång så förstod man att det låg mycket mer än så och skvalpade under ytan. Det visade sig mer och mer att det rörde sig om större saker i det förflutna och man blev långsamt medveten om det. Det blev inte så självklart att döma som det kändes först, att få en bild från båda sidor balanserade upp. Men att det var komplicerat framgick med tydlighet.
StureStenhög
2018-09-20
Ett engagerande rättegångsdrama som på ett smart sätt använder två individers trätande för att illustrera hela Mellanösternkonflikten. Den tydliggör hur infekterat allt är, och börjar man bara peta lite, så är hela kedjan av dominobrickor snart i rullning. Libanon brukar väl inte heller stå i centrum når sådana här frågor diskuteras, så även det är intressant. Jag gillade dock inte riktigt att det är så givet att den ena killen är en mycket större skitstövel än den andra, men filmen lyckas i vissa aspekter använda detta till sin fördel, så kanske var det inte någon brist trots allt. Jag har inte bestämt mig helt om den saken. I vilket fall som helst känner jag att en bättre regissör nog hade kunnat göra ännu mer av det här, det är ett intressant innehåll mer än ett imponerande hantverk
Solidus
2018-08-11
Då har man avnjutit sin första arabisktalande långfilm och det var en positiv upplevelse. Välspelad rättegångsfilm som lyckas även ge en pedagogiks bild över landets komplicerade historia. Filmen känns väldigt västerländsk (på ett positivt sätt) i sin stil, men det kan bero på att regissören har jobbat med regissörer som Quentin Tarantino och Robert Rodriguez. Jag är dock kluven till betyget. Filmen är bra och sevärd, men lämnar mig väldigt fort. I dagsläget blir det betyget 3+ och är du svag för rättegångsdrama, så är mitt råd att ge den här en chans.